Hentikan monopoli siaran televisyen berbayar

TELAH sekian lama rakyat Malaysia terpaksa akur dengan tindakan sebuah syarikat siaran berbayar Astro yang saban hari menguji kesabaran. 

Rakyat tidak mempunyai pilihan lain, sekiranya tidak melanggan siaran berbayar. 

Penggunaan antena pada masa kini tidak sesuai kerana kelengkapan televisyen hari ini tidak menyokong isyarat analog, malah siaran turut diganggu oleh kekuatan isyarat Astro. 

Siaran berbayar akhirnya menjadi satu keperluan.

Kenaikan tarif bil Astro baru-baru ini disifatkan sangat melampau dan pihak Astro tidak layak menaikkan bil tersebut di atas banyak faktor. 

Dalam masa yang sama, rejim pemerintah langsung tidak mempedulikan rintihan rakyat yang terpaksa mengharungi apa jua 'songel' syarikat monopoli Astro. 

Maka sesuatu perlu dilakukan untuk mengajar Astro tentang kekuatan sebenar pengguna yang bersatu.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan ini melancarkan sebuah gerakan rakyat membantah kenaikan bil Astro serta membantah beberapa polisi Astro yang dilihat tidak wajar untuk rakyat dan harus dinilai semula. 

(1) Astro tidak layak menaikkan tarif kerana:

  • Tayangan filem dan drama yang berulang-ulang, malah turut disiarkan filem yang sama setiap bulan hampir sepanjang tahun.
  • Kekerapan iklan dan durasi iklan yang semakin tinggi walaupun ini adalah siaran berbayar, untuk apa disiarkan iklan lagi.
  • Siaran tergendala akibat hujan, malah rungutan banyak pihak menyatakan siaran tergendala walaupun belum hujan / hujan di kawasan lain.

(2) Apakah Astro ini terlalu istimewa sehingga diberi semua lesen hak penyiaran untuk hampir semua acara penting dalam dan luar negara? 

Contohnya aksi Piala Dunia, Liga Inggeris malah perlawanan bola sepak persahabatan Malaysia dan kelab ternama. 

Hanya mereka yang melanggan Astro sahaja dapat menonton. RTM yang mendapat peruntukkan besar secara terus dari kerajaan sepatutnya mampu sekurang-kurangnya menghasilkan satu saluran sukan dengan resolusi definasi tinggi (HD).

(3) SAMM menggesa supaya lebih dari satu siaran berbayar dibenarkan 'berniaga' di negara ini lantas ia memberi pilihan kepada pelanggan dan menjana persaingan sihat yang menguntungkan rakyat. 

Sebelum ini, sebuah syarikat sedia untuk bersaing sebagai sebuah lagi stesen TV berbayar alternatif. Namun ekoran monopoli ia sukar untuk menawarkan perkhidmatan dan program TV yang lebih baik kerana hak eksklusif hanya diberikan kepada Astro.

Pada tarikh 2 Julai 2011, kerajaan telah berjanji untuk mencari alternatif bagi memecah monopoli Astro namun hingga hari ini masih tiada perkembangan positif. 

Monopoli Astro adalah satu bentuk penindasan kepada rakyat. Jika dibandingkan dengan negara lain, India mempunyai enam operator TV berbayar. 

Indonesia juga punyai enam operator dan Australia tiga operator. Salah satu syarikat TV berbayar di India menawarkan 155 saluran TV dengan harga serendah RM9.17, sangat jauh berbeza berbanding di Malaysia. 

Monopoli Astro ternyata hanya menguntungkan kroni, merugikan rakyat. Lebih malang, perkhidmatannya pula bertaraf longkang.

(4) SAMM turut mendesak supaya akta parabola dikaji semula. Jika di Sarawak dibenarkan penggunaan parabola, mengapa tidak di Semenanjung Malaysia? 

Astro Nusantara yang berpangkalan di Indonesia telah tumbang kerana tiada akta parabola di sana. Ini bermakna, tidak susah untuk menumbangkan Astro di Malaysia.

(5) Atas rasa tanggungjawab dan prihatin, SAMM dengan ini melancarkan satu pasukan yang mengumpul segala aduan pelanggan termasuk bantahan terhadap Astro. Sila hantarkan butiran mengikut format dan medium di bawah:

Sila beri <Nama> <No akaun Astro> <Bantahan/Cadangan> dan hantar ke:
Twitter: @bantahastro
E-mail: Bantahastro@gmail.com
Hotline (SMS): 019 - 3 - 937- 937
FB: https://www.facebook.com/pages/Bantah-ASTRO/719270594749737
Hashtag #BantahASTRO

(6) SAMM juga akan hadir ke Parlimen bagi menghantar memorandum bantahan kepada menteri terbabit pada Khamis ini (5 Disember). 

Pada masa yang sama, SAMM turut akan melancarkan risalah #BantahASTRO, dan mengedarkannya ke seluruh negara bermula di Parlimen Malaysia.

SAMM yakin dan percaya bahawa respon dari kerajaan khususnya Kementerian Penerangan adalah dituntut. 

Perkara ini harus dipandang serius. Apakah pemerintah di negara ini sering terlupa bahawa kerajaan yang dipilih itu seharusnya menyebelahi rakyat? 

Pada dasarnya, kerajaan tidak wajar membiarkan Astro menaikkan caj sesuka hati. SAMM yakin jika Astro dikatakan kebal di kalangan pemerintah, tetapi Astro tidak kebal di mata rakyat/pengguna.

KHAIROOL ANUAR AL-MEGAT sekretariat #BantahASTRO, penyelaras kebangsaan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).


Post a Comment

Previous Post Next Post