Tiada lagi perlumbaan Formula 1 mulai 2018

MULAI tahun depan, Malaysia tidak lagi akan menjadi tuan rumah kepada perlumbaan Formula Satu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan bahawa Kabinet telah bersetuju untuk menamatkan kontrak untuk menganjurkan perlumbaan F1 berkuat kuasa mulai tahun 2018.



Menurut Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak seperti yang dipetik dalam New Straits Times, keputusan ini dibuat berikutan keuntungan penganjuran perlumbaan ini di Malaysia semakin berkurangan, berbanding dengan kos penganjuran acara tersebut.

"Pada peringkat awal penganjuran ini di Malaysia, perlumbaan  F1 membantu mempromosikan negara ini sebagai destinasi sukan bertaraf dunia, serta mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan global.

Bagaimanapun, ia adalah masanya kerajaan mengkaji semula penganjuran perlumbaan F1 dengan mengambil kira perubahan yang telah berlaku sejak kami mula menganjurkannya pada tahun 1999.

Keputusan ini dibuat selepas mengambil kira laporan akaun dan pandangan dari Litar Antarabangsa Sepang (SIC) mengenai kesan kewangan kepada semua pihak yang berkaitan," katanya dalam satu kenyataan di media sosial hari ini seperti yang dipetik NST.

Datuk Seri Najib Razak menyatakan bahawa kerajaan terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk menganjurkan acara ini setiap tahun. Beliau berkata bahawa pulangan daripada acara itu telah nyata berkurangan dari segi penonton, pelawat dan jumlah ketibaan pelancong dari pelbagai bangsa, sejak beberapa tahun lalu.

"Pada tahun 1999, hanya 16 negara-negara yang menjadi tuan rumah kepada perlumbaan yang berprestij, termasuk dua negara Asia. Ia telah  meningkat kepada 21 negara, dengan enam negara-negara Asia, yang memberi kesan kepada pengurangan dalam pulangan kepada penganjur dan negara, "katanya.

Perdana Menteri berkata, dengan tidak lagi menganjurkan majlis itu, kerajaan boleh meningkatkan pembiayaan untuk sukan bermotor dari segi mengasah bakat, infrastruktur, serta untuk  teknologi dan pengetahuan.

Kerajaan juga akan menggunakan peruntukan sedia ada untuk kegunaan acara lumba yang lain seperti MotoGP dan Go-kart, membina sebuah litar perlumbaan khas di Sungai Petani, menaik taraf kemudahan SIC untuk membantu pemandu perlumbaan profesional kami menjadi pemandu F1."

Menurut beliau, litar Sepang akan terus memainkan peranan penting dalam usaha Malaysia untuk mempromosikan negara di pentas antarabangsa. Ia akan terus menjadi tuan rumah sukan bermotor acara utama seperti MotoGP dan perlumbaan-perlumbaan lain yang akan terus menarik pelancong ke Malaysia.

Beliau berkata Petronas akan meneruskan penajaan pasukan Mercedes AMG Petronas F1 sebagai sebahagian daripada strategi penjenamaan syarikat.

"Malaysia mengakui sokongan yang diberikan oleh Formula One Management (FOM) sepanjang tempoh organisasi perlumbaan sejak 19 tahun lepas.

"Saya juga ingin menyampaikan penghargaan saya yang tidak terhingga ke atas pemahaman dan persetujuan Formula One Management(FOM) bahawa acara perlumbaan  F1 2017 di Sepang akan menjadi yang terakhir", tambahnya lagi.  —EdisiRakyat.com, 7 April 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post