SPRM tahan pengarah kolej swasta kes rasuah luluskan sijil

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini dilaporkan menerima lima hari perintah reman terhadap seorang pengarah urusan sebuah kolej swasta berusia 53 tahun untuk membantu siasatan kes rasuah di dalam pengeluaran sijil-sijil kepada pelajar.

Lelaki berkenaan ditahan oleh SPRM di Bandar Pusat Jengka Maran petang semalam.

Lelaki itu dilaporkan tiba di Kompleks Mahkamah Kuantan, sekitar jam 10 pagi sebelum Majistret Nordiana Abd Aziz membenarkan permohonan reman terhadapnya sehingga 4 Oktober.

Peguam Datuk Ng See Teong, yang mewakili saspek berkata perintah reman telah dikeluarkan berikutan permohonan dibuat oleh pegawai pendakwa raya SPRM, Kamariah Seman.

Permohonan reman itu dihantar berdasarkan bukti-bukti bahawa lelaki berkenaan dipercayai telah mengeluarkan sijil-sijil kepada pelajar-pelajar bagi membolehkan mereka untuk melanjutkan pelajaran di dalam bidang perubatan di luar negara.



Difahamkan suspek dikatakan menerima sejumlah wang tunai sekitar RM2,500 dari setiap pelajar perubatan yang mahu mendapatkan sijil berkenaan.

Kes berkenaan sedang disiasat di bawah Seksyen 16 (a)(A) Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun atau 5 kali ganda nilai suapan. — EdisiRakyat.com, 30 September 217

Post a Comment

Previous Post Next Post