Asrama Sekolah Tahfiz Ihya Ul-Quran di Shah Alam pula terbakar

ASRAMA sebuah sekolah tahfiz di Kampung Bukit Lanchung, Shah Alam dilaporkan musnah dalam kebakaran yang berlaku pada jam 8 malam tadi.

Seorang pelajar bernama Muhammad Farhan Muzabfar, 14 dilaporkan berkata 13 orang pelajar sekolah berkenaan sedang membaca Al-quran sebelum menyedari asrama mereka yang terletak di tingkat dua sedang terbakar.

"Kami sedang membaca Al-quran selepas solat Maghrib, ketika salah seorang dari kami pergi ke bilik air, dia terhidu bau yang ganjil dan ternampak cahaya terang datang dari tingkat atas."

"Dia segera memberitahu pelajar lain di dalam kelas, termasuk guru kami, sebelum beberapa orang dari kami pergi memeriksa dan mendapati asrama sedang dijilat api."

"Ustaz kami terus mengarahkan semua pelajar menyelamatkan diri dan menghubungi pihak berkuasa," katanya seperti yang dipetik oleh NST.

Warden Akademi Tahfiz Ihya Ul-Quran, Mohd Khairul Ni'mat Doll Kawaid memberitahu kebakaran mungkin disebabkan oleh kejadian yang berlaku sebelum itu. Pada waktu tengah hari tadi, sebuah bantal di asrama telah terbakar, dipercayai berpunca daripada api lingkaran ubat nyamuk.

Tahfiz Shah Alam terbakar

Katanya beberapa pelajar telah memberitahunya tentang kejadian itu sebelum mereka melakukan kerja pembersihan bagi memastikan ia tidak merebak.

"Para pelajar telah menyembur bantal tersebut dan kawasan sekitarnya dengan air sebelum membersihkan seluruh asrama."

"Bagaimanapun, mungkin bara api dari bantal telah terpercik ke tempat lain. Di antara tengah hari dan 8.00 malam, kami pasti tidak menyedari ada asap ataupun sebarang tanda kehadiran api," katanya.

Katanya, mereka sangat bersyukur kerana tidak ada sesiapa yang cedera dalam kejadian itu.

Ditanya berkenaan prosedur keselamatan sekolah tersebut, katanya mereka merupakan antara ribuan sekolah-sekolah tahfiz seluruh negara yang telah dilawati oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat berikutan kebakaran bulan lalu di sebuah lagi Sekolah Tahfiz di Keramat, Kuala Lumpur yang mengorbankan 23 nyawa.

Tambahnya lagi sekolah berkenaan telah menyediakan pemadam api dan membuat ubahsuai terhadap tangga kecemasan mengikut yang disarankan oleh jabatan bomba.

Bagaimanapun semasa kejadian, para pelajar dikatakan tidak cuba untuk memadamkan api. Oleh kerana mereka sudah berada di tingkat bawah maka mudah untuk menyelamatkan diri dengan cepat.

Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul berkata, pihaknya telah menghantar 14 anggota penyelamat dengan 2 kenderaan bomba dan sebuah ambulans di tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan pada jam 8.28 malam.

Tambahnya lagi pihak bomba berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke kawasan lain di sekolah tersebut.

Katanya lagi sekurang-kurangnya 20 peratus asrama berkenaan yang berkeluasan 83 kaki persegi musnah. EdisiRakyat.com, 23 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post