Denda RM1000 jika lewat daftar kelahiran anak, berkuatkuasa serta merta

DENDA RM1,000 akan dikenakan kepada ibu bapa yang gagal mendaftarkan kelahiran anak-anak mereka dalam jangka masa 60 hari selepas bersalin.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, (KDN) Datuk Nur Jazlan Mohamed dilaporkan berkata denda berkenaan yang dikuatkuasakan serta-merta bukan bertujuan untuk mengutip hasil, sebaliknya bagi menggalakkan ibu bapa mendaftarkan kelahiran anak mereka dalam jangka masa yang disarankan.

Denda berkenaan sebelum ini sebanyak RM50.

"Kerajaan memutuskan (menaikkan denda) selepas pindaan dibuat kepada Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian (Akta 299), diluluskan dan diserahkan kepada Dewan Rakyat tahun lalu, yang juga menetapkan bahawa semua kelahiran mesti didaftarkan dalam jangka masa 60 hari, termasuk bayi tidak sah taraf,"

"Ibu bapa tidak patut ambil ringan perkara ini kerana ia berkaitan dengan identiti anak-anak mereka," katanya yang memberitahu wartawan selepas pembukaan cawangan baru Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) di Simpang Renggam.



Pada bulan Ogos, kerajaan telah melanjutkan tempoh lewat daftar kelahiran dari 42 hari kepada 60 hari, untuk memberi masa kepada ibu tunggal menghabiskan tempoh berpantang sebelum mendaftar anak yang baru dilahirkan.

"Di Semenanjung Malaysia, tidak ada alasan untuk ibu bapa lewat mendaftar kelahiran anak mereka kerana mempunyai kemudahan yang baik dari segi komunikasi, pengangkutan dan jarak dengan pejabat JPN.

"Tetapi berbeza dengan ibu bapa di Sabah dan Sarawak, yang mungkin menghadapi masalah dari segi jarak dan lokasi pejabat-pejabat JPN yang jauh daripada penempatan (terutama di kawasan pedalaman)," kata Nur Jazlan.

Dalam perkembangan lain, kerajaan memperuntukkan 30 hari tempoh masa untuk pemohon kad pengenalan mengambil dokumen mereka di pejabat-pejabat JPN, kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan dokumen-dokumen mereka dimusnahkan.

Tambahnya berdasarkan rekod, 106,000 kad pengenalan belum diambil oleh pemilik sejak tiga tahun lalu.— EdisiRakyat.com, 11 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post