Ads Top

Kerap makan ikan kurangkan risiko sakit jantung

TAHUKAH anda, orang yang gemar makan ikan berisiko rendah untuk mendapat serangan sakit jantung. Bukan hanya lazat dan relatif harganya lebih murah, ikan ternyata mengandungi hampir semua unsur makanan yang amat berguna.

Khasiatnya luar biasa, di antaranya mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan meningkatkan kecerdasan. tidak dapat disangkal lagi bahawa berjenis-jenis ikan telah diambil manusia semenjak ratusan tahun silam, tanpa mengira kandungan nutrisi yang ada di dalamnya.

Namun alasan untuk mengambil ikan berubah sepenuhnya pada dekad 1950 an, setelah para penyelidik epidemiologi membuat kesimpulan bahawa orang-orang Eskimo secara kuantitatif terbukti mendapat serangan sakit jantung lebih rendah berbanding orang Amerika.

Kesimpulan itu dikeluarkan untuk menjawab pertanyaan mengapa orang Amerika ramai yang mendapat serangan sakit jantung sementara orang Eskimo di Greenland tidak.

makan ikan

Setelah diselidiki dengan lebih mendalam, ternyata orang Eskimo yang tinggal di Kutub Utara mengambil ikan dalam bilangan yang relatifnya lebih banyak.

Sementara masyarakat Eskimo yang tinggal di Denmark yang mengikut kebiasaan makan cara orang Denmark, kekerapan serangan sakit jantung sama dengan masyarakat sekeliling pada umumnya.

orang eskimo

Kesimpulan di atas memberi penjelasan bahawa pola makan amat memberi kesan kepada risiko mendapat serangan sakit jantung.

Negara-negara seperti Norway dan Jepun yang sebahagian besar penduduknya juga mengambil ikan, kekerapan serangan sakit jantung juga menjadi rendah.

Bahkan di negeri Sakura itu hasil laut rasanya tidak dapat dipisahkan dari menu harian mereka. Rakyat Jepun secara puratanya mengambil hasil laut sebanyak 35 kg/ kapita/tahun, termasuk udang, sotong, ketam, tumbuhan laut dan sebagainya.

Kini kajian lanjutan para ilmuan telah menemukan bukti bahawa ikan laut banyak mengandungi lemak tidak tepu yang tinggi dengan Omega-3.

Sejak dari itu penemuan ini diterbit dan disebarkan secara meluas, sekaligus melonjakkan nama Omega-3 menyebabkan pelbagai jenis ikan yang dipercayai banyak mengandungi bahan tersebut dicari untuk dimakan. — EdisiRakyat.com, 19 Oktober 2017

No comments:

Powered by Blogger.