'Morning sickness' atau alahan ibu hamil, kesan dan cara mengatasinya

MUAL dan loya ketika kehamilan yang berlaku hanya pada waktu pagi atau berlarutan sepanjang hari pasti membuatkan anda merasa tidak selesa.

Ia juga boleh membimbangkan, terutama apabila ia menyebabkan penurunan berat badan.
Bagi kebanyakan wanita hamil, mabuk hamil tidak mengancam kesihatan dan biasanya akan hilang menjelang semester kedua.

Tiada punca yang tepat untuk menerangkan mengapa 'morning sickness' ataupun alahan di pagi hari ini terjadi.

Ia mungkin berkaitan hormon hCG dan estrogen yang tinggi semasa kehamilan. Adakalanya alahan dipagi hari ini menyebabkan penurunan berat badan di awal kehamilan tetapi jarang menyebabkan masalah lain dan kebiasaannya ibu hamil akan mendapatkan kembali berat badan mereka menjelang hujung kehamilan.



Bagi mereka yang mengalami alahan berbentuk mual dan loya, terdapat langkah-langkah yang boleh diambil untuk meredakan 'morning sickness' ini.


1.Kenalpasti bila ia menyerang.

Rasa mual dan loya cenderung menjadi lebih teruk apabila perut anda terlalu kenyang atau lapar.

Oleh itu, pastikan anda mengambil makanan seimbang dengan kuantiti sederhana tetapi kerap berbanding makan dengan kuantiti yang banyak.


2.Kenal pasti makanan yang membuatkan anda merasa mual dan cuba elakkan pengambilannya dalam diet anda.

Sesetengah wanita mendapati pengambilan snek seperti keropok atau roti bakar kadangkala menimbulkan rasa tidak selesa dan perasaan cemas.

Elakkan makanan yang boleh membuatkan anda tidak selesa walaupun anda begitu menggemarinya di saat hamil jika anda tidak mahu terus menerus mengalami alahan.


3. Menambah halia dalam diet harian anda juga boleh membantu. Bagi mereka yang tidak mempunyai waktu untuk memasak, cukup dengan meminum teh halia, halwa halia atau memakan gula-gula halia.



Ia sedikit sebanyak dapat membantu anda menghilangkan rasa mual yang mengganggu di pagi hari.


4. Minum air secukupnya tetapi jangan minum terlalu banyak pada satu-satu masa.

Sesetengah ibu hamil kerap mengalami loya apabila makan dan minum dalam satu masa. Jika keadaan ini berlaku, cuba ambil makanan pepejal dan cecair secara berasingan untuk melihat apakah itu membantu.


5. Bau makanan tertentu, terutamanya semasa memasak, boleh menjadi masalah. Elakkan makanan tersebut jika anda sedang menyiapkan makanan, dan mintalah seseorang untuk membantu menyediakan makanan jika memasak mencetuskan rasa mual.


6. Perhatikan bila dan bagaimana anda mengambil vitamin pranatal anda. Mengambil mereka pada waktu pagi kadang-kadang boleh membuat loya anda menjadi lebih teruk.

Jika anda mengalami keadaan seperti ini, cubalah menukar waktu pengambilan ubat ke waktu petang. Mengambil vitamin anda saat anda sedang makan juga mungkin boleh membantu.

Sekiranya dengan mengubah cara pengambilan tetap menyebabkan rasa mual, cubalah vitamin yang mempunyai kandungan besi yang lebih rendah atau bebas besi sehingga anda berasa lebih baik dengan nasihat doktor.


7. Akupunktur mampu mengurangkan alahan bagi sesetengah wanita hamil. Akupunktur melibatkan memasukkan jarum yang sangat halus ke dalam kulit pada titik-titik strategik pada badan.

Anda boleh cuba mendapatkan khidmat akupuntur di pusat rawatan akupunktur yang bertauliah.



8. Jika mual berterusan, cuba dapatkan nasihat doktor anda. Mereka mungkin mencadangkan ubat-ubatan lain yang dapat membantu anda mengatasi alahan.

Contohnya, ubat anti-loya dan ubat-ubatan untuk mengurangkan pengeluaran asid dalam perut. Gabungan doxylamine succinate untuk membantu tidur anda dan vitamin B6 mungkin disyorkan untuk mengurangkan gejala alahan.

Kesan alahan yang teruk saat hamil

Sebilangan kecil wanita mengalami loya dan muntah yang serius semasa mengandung dipanggil hyperemesis gravidarum.



Wanita hamil yang mengalami masalah ini kerap mengalami masalah penurunan badan yang serius.

Sekiranya ia tidak dirawat dengan cepat, hiperemesis gravidarum mungkin memerlukan penghidapnya dimasukkan ke hospital.

Jarang sekali, ia boleh menyebabkan kelahiran pramatang atau bayi mengalami kekurangan berat ketika lahir.

Sekiranya anda melihat tanda-tanda selain loya, seperti sakit kepala sehingga menganggu penglihatan, pening, pengsan, degupan jantung cepat, atau ketidakupayaan untuk menyimpan makanan atau cecair selama lebih dari 12 jam, segeralah rujuk kepada klinik kesihatan. Anda mungkin memerlukan pemantauan atau rawatan tambahan.

Walaupun 'morning sickness' bukanlah sebahagian daripada kehamilan yang menyenangkan, bagi kebanyakan wanita, alahan ini mampu diatasi dengan penjagaan diri dan masa, dan tidak akan memberi masalah yang berpanjangan.— EdisiRakyat.com, 7 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post