Permintaan kosmetik dan penjagaan diri halal semakin meningkat

MESKIPUN terdapat banyak jenama produk kosmetik dalam pasaran Malaysia, namun secara lazimnya pilihan untuk wanita Muslim yang lebih gemar menggunakan kosmetik halal sangatlah terhad.

Masa sudah berubah, di mana produk-produk berkaitan penjagaan diri dan kosmetik yang berunsur halal kini muncul sebagai segmen pengguna yang sangat drastik peningkatannya di Malaysia. Fakta itu disahkan oleh laporan Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri (MITI) melalui laman web rasminya tahun lalu.

Koperasi Kemajuan Idustri Halal (HDC) — yang bernaung di bawah MITI — menyatakan bahawa setakat ini terdapat lebih daripada 100 syarikat-syarikat kosmetik dan penjagaan diri yang memiliki Sijil Halal. Antaranya termasuk Wipro Unza, Southern Lion, Johnson & Johnson, SimplySiti, Clara International, Eversoft, Shafie, Silky Girl dan Shokubutso.

Datuk Dr Sirajuddin Suhaimee, Pengarah Jabatan Halal Hub Jakim, mengesahkan bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKM) melihat peningkatan permohonan Sijil Halal oleh pelbagai jenama-jenama kosmetik dalam dan luar negara.

Dr Sirajuddin Jakm

"Produk produk kosmetik dan penjagaan diri, termasuk aksesori adalah produk yang dibenarkan di bawah undang-undang Syariah dan mesti memenuhi syarat-syarat tertentu," jelasnya.

Antara syarat-syarat tersebut jelasnya termasuklah

"Tidak mengandungi sebarang bahan daripada atau dihasilkan daripada mana-mana bahagian badan dan anggota manusia; Ia juga mestilah bebas daripada bahan-bahan daripada haiwan yang diharamkan untuk umat Islam, atau haiwan haiwan yang tidak disembelih dengan cara yang halal,"

"Ia juga mestilah bebas daripada organisma yang diubahsuai bahan genetiknya (GMO) yang sudah diisytiharkan sebagai najis mengikut amalan Islam,"

Tambahnya lagi: "Semasa penyediaan, pemprosesan dan pengilangan, mestilah tidak terdapat sebarang sentuhan (dengan bahan-bahan tidak halal). Halal juga bermakna produk berkenaan tidak berbahaya kepada pelanggan.

"Bagi mendapatkan persijilan halal daripada JAKIM, pemohon hendaklah memastikan bahawa produk mereka telah didaftarkan dan mempunyai surat kelulusan daripada Biro Kawalan Farmasutikal Malaysia (NPCB)."

Menjawab soalan bagaimana produk-produk kosmetik dinilai sebelum Sijil Halal diberikan, Dr sirajudeen menjelaskan,

"Produk-produk kosmetik akan diuji oleh Jabatan Kimia di Petaling Jaya, sebuah makmal yang diberi kuasa oleh Jakim, namun ia hanya akan dilakukan sekiranya terdapat keraguan dalam kandungan produk-produk tertentu."

"Jenama tertentu yang mahu memperkenalkan produk baru mestilah memohon semula Sijil Halal," — EdisiRakyat.com, 16 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post