PPIM nafi bantu doktor gigi YouTube kumpul dana RM70,000

PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia (PPIam) dilapor menafikan dakwaan bahawa ia telah membayar wang denda sebanyak RM70,000 bagi membebaskan doktor gigi palsu Nur Farahanis Ezatty Adli dari hukuman penjara.

Ketua aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan dipetik sebagai berkata l, NGO berkenaan tidak ada kaitan dengan pembayaran denda tersebut ataupun mengumpul dana untuk gadis berusia 20 tahun itu.

"NGO yang bantu bayar denda itu bukan PPIM. Kami terkejut apabila dituduh membantu gadis itu membayar denda mahkamah sebanyak RM70,000"

"Kami disalah petik dalam laporan dan video yang tular mendakwa PPIM yang membayar denda tersebut," katanya dalam satu sidang media semalam.

Tambahnya lagi dana berkenaan dikumpul oleh sebuah kelab motosikal dengan bantuan sebuah lagi NGO Persatuan Aktivis Ekonomi Islam Malaysia (PPIEM).

Nur Farahanis dilepaskan daripada penjara selepas melalui hukuman selama 6 hari daripada enam bulan hukuman yang dijatuhkan ke atasnya kerana gagal membayar denda sebanyak RM70,000.



Katanya lagi ahli-ahli PPIM sangat sedih dengan tuduhan dan serangan yang diterima dari netizen.

"Selepas media melaporkan kami yang membantu dia membayar denda, kami terima banyak ulasan dan kata-kata kasar dari netizen. Kami sedih kerana kebanyakan mereka salah faham apa yang kami perjuangkan sejak 20 tahun lalu,

Kata Nadzim lagi, peranan PPIM di dalam kes berkenaan hanyalah sebagai penasihat perundangan untuk keluarga.

"Kami tidak tawarkan sebarang bantuan kewangan, hanya nasihat perundangan bila kami didatangi oleh ahli keluarganya dan peguam," tambahnya.

Katanya lagi PPIM juga tidak bersetuju dengan tindakan Farhanis menjalankan klinik yang tidak berdaftar.

"Kami terima fakta bahawa dia sangat bijak, kerana dia boleh belajar sendiri daripada video-video YouTube. Tapi ini tidak bermakna kita bersetuju dengan tindakannya mengendalikan kliniknya sendiri,"

Farahanis telah dijatuhkan hukuman denda RM70,000 oleh Mahkamah Seksyen di Melaka pada 29 September kerana menjalankan operasi klinik pergigian swasta yang tidak berdaftar.



Gadis berusia 20 tahun itu dijatuhkan hukuman penjara selama enam bulan kerana gagal membayar denda yang dijatuhkan oleh mahkamah. — EdisiRakyat.com, 10 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post