Ads Top

Hati-hati taktik scammer pos barang ke rumah, paksa bayar COD

TULAR satu perkongsian di laman Facebook yang mana seorang wanita mendakwa menerima kunjungan budak penghantar yang kononnya membawa barang pesanannya melalui kaedah Cash On Delivery (COD).

Menyedari ia adalah sejenis taktik scammer yang menghantar barang secara rawak ke alamat tertentu, wanita ini bertindak bijak ketika berdialog dengan wakil penghantar tersebut.

Dalam perbualan mereka, budak penghantar mengatakan bahawa wanita tersebut ada memesan sejenis produk kecantikan iaitu 'whitening spot removing cream' sebanyak 2 unit dan memintanya membayar sebanyak rm268.



Wakil penghantar itu yang mendesak wanita tersebut membayar nilai tersebut menyebabkan dia naik berang dan dengan keras menjawab,
"Pasal apa pula aku kena bayar, sedangkan tak order. Barang dari mana ni?"
Dia bertindak merakam gambar wakil penghantar tersebut sebelum memintanya memulangkan balik barang tersebut.
"Kau pulangkan balik! Scam ni. Ingat aku bodoh suka-suka hantar barang dan suruh orang bayar?"

Wanita itu meminta orang ramai berhati-hati kerana menurut wakil penghantar tersebut, kalau penghantaran seperti ini kebiasaannya adalah dari penjual-penjual di Facebook.

Menurutnya lagi, ramai penerima yang mengatakan tidak membuat pesanan tetapi tetap membayar kerana kiriman atas nama dan alamat mereka.

"20 parcel random dihantar, tidak mustahil 4-5 penerima yanga akan main bayar sahaja, untungkan", tambahnya lagi.
Moga anda dan keluarga lebih peka dengan pesanan ini dan terhindar dari taktik scammer yang semakin berleluasa.— EdisiRakyat.com, 17 November 2017

Sumber: Akma Omar

2 comments:

  1. Scammer apa nyer.. Aku hari-hari hantar benda ni. Cuba fikir mana sender dapat nama, alamat penuh dan nombor hp. Barang ni cod kan... Jadi gunakan hak anda sebagai pengguna... Kalau tak nak cakap je kat budak penghantar tu anda tak nak. Budak tu tak leh paksa anda untuk bayar harga barang tu jika anda tak nak. Harap anda semua faham ya.

    ReplyDelete
  2. Barang2 Dari china boleh COD? Selalu barang Dari china kena bayar dulu baru POS.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.