Israel sedia kerjasama dengan Arab Saudi menentang Iran

KETUA kakitangan tentera Israel dalam satu temubual pada hari Khamis dilaporkan berkata, negaranya bersedia untuk bekerjasama dengan Arab Saudi bagi menentang rancangan Iran untuk "mengawal Timur Tengah".

Ulasan itu dilaporkan sebagai petanda wujudnya pertalian di belakang tabir di antara Israel dan Arab Saudi yang mungkin berlaku disebabkan Iran adalah musuh bersama walaupun kedua-dua negara itu tidak memiliki sebarang hubungan diplomatik.

"Kami sedia bertukar-tukar pengalaman dengan negara-negara arab moderat dan bertukar maklumat perisikan bagi menghadapi Iran," kata Lieutenant General Gadi Eisenkot, dipetik oleh Elaph sebuah website milik seorang ahli perniagaan Arab Saudi.
Gadi Eisenkot

Ditanya sama ada sebarang informasi telah dikongsikan sebelum ini dengan Arab Saudi, katanya "kami bersedia untuk berkongsi maklumat sekiranya perlu. Terdapat banyak kepentingan bersama antara kami dan mereka,"

Awal bulan ini, Perdana Menteri Lubnan Saad Hariri mengumum kan perletakkan jawatannya dari Arab Saudi, dan mendakwa Iran "mencengkam" negaranya.

Ketua Hizbullah, kumpulan Syiah yang disokong oleh Iran menuduh Arab Saudi memberi tekanan kepada Israel untuk melancarkan serangan terhadapnya.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sebelum ini mengatakan bahawa hubungannya dengan negara-negara Arab semakin baik, segelintir pakar mendakwa ia petanda kebimbangan bersama terhadap Iran telah mendekatkan mereka menjadi lebih rapat.

Sejumlah pakar mendakwa hubungan secara rasmi dilihat tidak mungkin berlaku selagi Israel meneruskan penjajahan ke atas Wilayah-wilayah Palestin, dan kurangnya kemajuan usaha perdamaian, namun terdapat kerjasama di balik tabir dalam pelbagai bidang.

Netanyahu menggambarkan hubungan dengan dunia Arab sebagai "paling baik pernah berlaku" namun tidak memberikan sebarang butiran lanjut.

Para pemimpin negara Arab tidak secara terbuka memberi ulasan yang sama, namun ia tidak bermakna mereka menyangkal dakwaan Netanyahu itu.

Setakat ini hanya dua negara arab iaitu Mesir dan Jordan mempunyai perjanjian damai dengan Israel. EdisiRakyat.com, 17 November 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post