Jahil ibu bapa tolak pendidikan seks untuk anak — Prof Muhaya

PAKAR motivasi terkenal, Prof Datuk Muhaya Mohamad dilapor berkata, jahil bagi ibu bapa yang menolak pendidikan seks untuk anak-anak mereka.

"Anak-anak dan ibu bapa kena ada ilmu ini, kena tahu pegang di ,mana boleh dan tak boleh, sebab itu ibubapa yang tolak ilmu ini adalah jahil," katanya seperti yang dipetik oleh Sinar Harian.

"Rugi kalau ibu bapa tidak bersetuju sebab bila tidak diajar atau ajar secara berkias-kias, sebab itulah wujud interpretasi yang tidak betul," katanya.

Pendidikan seks dilihat penting dalam usaha untuk mencegah berlakunya kes-kes rogol yang makin meningkat khususnya buat anak-anak bawah umur.

"Kita ajar secara objektif lah, macam kehidupan di mana ada rambut, mulut kepala dan sebagainya begitu jugalah dengan pendidikan seksual ini jangan sensasikan macamlah ia perkara negatif,"

"Saya lihat ramai yang tidak ambil kisah ilmu 'parenting' yang mereka tahu nak anak sahaja tapi selebihnya tidak ambil peduli."

"Anak ini amanah daripada Allah, kena jaga dengan sebaiknya. Ramai yang tidak sedar perkara ini sebab itu soal penjagaan anak diambil lewa sahaja," katanya. — EdisiRakyat.com, 29 November 2017

prof Muhaya

Post a Comment

Previous Post Next Post