Kesan rumah hijau menyumbang kepada pemanasan global

PERNAHKAH anda mendengar tentang kesan rumah hijau? Tentu anda tertanya-tanya apakah ia.
Kesan rumah hijau merupakan peningkatan suhu yang menyumbang kepada pemanasan global yang tidak terkawal.

Keadaan ini disebabkan oleh gas yang terdapat di atmosfera seperti karbon dioksida, wap air, metana  dan beberapa gas lain mempunyai keupayaan tertentu yang membolehkan cahaya matahari untuk melaluinya tetapi menyerap semula haba yang dipantulkan daripada permukaan bumi yang panas menyebabkan ia terperangkap di atmosfera.

Haba yang diserap disekat oleh gas atmosfera dan mengakibatkan suhu bumi menjadi semakin panas.

kesan rumah hijau

Bagaimana kesan rumah hijau terjadi?

Untuk memanaskan bumi, kesan rumah hijau bergantung kepada tenaga matahari.
Apabila tenaga matahari mencecah permukaan bumi, kira-kira 49% daripada tenaga itu diserap dan selebihnya dipantulkan semula ke angkasa.

Tenaga yang diserap ini kemudiannya akan memanaskan permukaan bumi dan kemudiannya memancarkan kembali tenaga haba itu ke ruang angkasa.

Semasa tenaga panas ini bergerak ke angkasa, sebahagian daripada tenaga tersebut terperangkap oleh gas rumah hijau.

Tenaga yang terperangkap kemudiannya dibebaskan ke semua arah, sekaligus memanaskan permukaan bumi dan juga atmosfera.

gas rumah hijau


Gas rumah hijau

Gas rumah hijau adalah gas yang berada di atmosfera. Ia berperanan menyerap dan mengeluarkan sinaran dalam julat terma inframerah.

Akibatnya, gas ini memperlahankan dan menghalang pergerakan sinaran inframerah dari angkasa lepas ke bumi dan dari bumi ke angkasa lepas.

Terdapat beberapa jenis gas rumah hijau selain karbon dioksida iaitu ozon, nitrus oksida, karbon dioksida, metana, wap air dan beberapa gas lain.

Semua gas rumah hijau mempunyai molekul yang mengandungi lebih daripada dua komponen aktif dan terikat dengan cukup longgar sehingga mampu bergetar apabila menyerap haba.

Komponen utama atmosfera, iaitu nitrogen dan oksigen ialah molekul dua atom yang terikat dengan sangat kuat hingga tidak boleh bergetar dan oleh sebab itu kedua-duanya tidak menyerap haba dan menyumbang kepada kesan rumah hijau.

Kehadiran gas rumah hijau pada asalnya sangat penting kerana ia mempengaruhi suhu bumi dengan memanaskan bumi secara semulajadi dan membolehkannya ia didiami oleh hidupan.

Tetapi, kehadiran beberapa faktor lain menjadi penyumbang kepada terhasilnya gas-gas atmosfera yang berlebihan secara tidak langsung menyumbang kepada kepanasan melampau.

Antara faktor-faktor yang menyumbang kepada kesan rumah hijau:

Faktor semulajadi:

gunung berapi


1. Letusan gunung berapi yang mana ia membebaskan pelbagai gas seperti sulfur dan oksida.

Faktor manusia:

1. Aktiviti pembalakan yang berleluasa.

2. Pencemaran sisa-sisa perindustrian membebaskan gas-gas ke ruang atmosfera

asap industri


3. Pertanian pindah yang menyebabkan kemusnahan hutan.

4. Pembakaran hutan merencatkan proses semulajadi tumbuhan yang menggunakan karbon oksida untuk proses fotosintesis dan membebaskan oksigen.


Kesan rumah hijau kepada:

1. Alam sekitar

i) Merosakkan habitat (tempat tinggal haiwan)

ii) Menyebabkan kematian haiwan dan tumbuhan.

tanaman layu


iii) Mengganggu kitar semula jadi

IV) mencemarkan alam sekitar

v) mengganggu Iklim dunia akibat suhu yang tidak menentu.

vi) kenaikan aras laut akibat dari pencairan ais di kutub Utara.


2. Manusia

i) menyebabkan strok haba dan dehidrasi

strok haba


ii) menyebabkan demam panas dan sakit tekak

iii) menyebabkan radang paru-paru dan gangguan pernafasan

IV) boleh mengakibatkan asma

 — EdisiRakyat.com, 6 November 2017

1 Comments

  1. Ass Wr Wb, Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU YOSHI yg dari singapur tentan Pesugihan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk menarik dana Hibah Melalui ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti dan mendapat hasil tarikan RM.347.000 Ringgit, kini saya kembali indon membeli rumah dan mobil walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Jika Anda Ingin Di Bantu Ritual Pesugihan Hubungi 0852=8584=7477
    KEAMPUHAN RITUAL AKI RUSLAN SALEH
    1.Penarikan Dana Hibah Melalui Bank Ghaib
    2.Penarikan Uang Melalui Mustika
    3.Ritual Angka Tembus Togel/Lotrey
    4.Jimat Pelaris Usaha DLL
    Dan Masih Banyak Lagi, AKI RUSLAN SALEH Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post