Khasiat bawang merah yang ramai orang tidak tahu

BAWANG merah sangat signifikan dengan kegunaannya untuk menyedapkan rasa makanan tetapi tahukah anda bawang merah mempunyai banyak lagi khasiat lain yang ramai orang tidak tahu.

Menurut pengamal perubatan tradisional, bawang merah dapat memudahkan pernafasan dengan membuang kahak serta menghilangkan rasa dahaga, membuka selera makan dan membantu menghadamkan makanan.

Bawang merah juga dapat menurunkan paras kolestrol tidak baik dan meninggikan aras kolesterol baik, boleh membantu menurunkan tekanan darah kerana mengandungi prostaglandin A-1 yang merupakan agen penting untuk mengurangkan tekanan darah tinggi.

Bawang merah mengeluarkan antikoagulan yang boleh mencairkan darah, seterusnya meningkatkan aktiviti anti-platelet yang baik untuk pesakit kardiovaskular, serangan jantung dan stroke. Bawang merah juga dapat membantu meningkatkan fungsi otak dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit alzheimer.

bawang merah

Kegunaan lain adalah untuk melawaskan pembuangan air kecil, boleh menjadi ubat pupur pada bengkak, bisul, lecur dan luka kerana mengandungi flavonoid.

Bawang merah juga boleh mengurangkan tahap gula bagi mereka yang mempunyai kencing manis dengan menghadkan keberkesanan insulin dan meninggikan metabolisma glukosa.

Bawang merah boleh digunakan untuk menghalang asma, merawat sakit gigi, kelemumur,dipatuk ular, cirit-birit, senggugut, perut kembung, pening kepala, mabuk laut, demam kuning, mencegah muntah, lumpuh, menambah selera makan dan beguk.

Bawang merah juga diketahui dapat menambah air mani selain memanaskan badan. Bunga bawang merah digunakan untuk mengubati kusta dan rasa kebingungan atau keliru.

Selain itu, bunga bawang merah dipercayai boleh mengubati sawan pada kanak-kanak. Bagaimanapun, jika ia dimakan berlebihan boleh menyebabkan daya penglihatan menjadi lemah, melemahkan daya fikiran dan boleh menyebabkan seseorang menjadi pelupa.

Amalan memakan bawang merah setiap hari boleh membantu mengurangkan risiko tulang rapuh atau osteoporosis. Kandungan sulfurnya juga boleh membantu kulit kelihatan muda.

osteoporosis


Petua berasaskan bawang merah

1. Demam

Perah sebiji buah limau nipis. Kupas 3 ulas bawang merah ditumbuk lumat. Campur kan kedua-duanya dengan sedikit minyak kelapa dan sapukan pada kening.


2. Menambah selera makan, lumpuh, sakit dada, sesak nafas, semput, asma/lelah

Kupas kulit 3 ulas bawang merah kemudian dimakan mentah.


3. Demam panas pada kanak-kanak

Cara 1:

Kupas kulit bawang merah, potong nipis-nipis kemudian dicampurkan dengan sedikit minyak kelapa.

Gosokkan minyak campuran ini tadi pada badan kanak-kanak.

Cara 2:

Kupas kulit bawang merah, tumbuk lumat, perah airnya, campurkan sedikit air dan digosokkan pada badan kanak-kanak

Cara 3:

Potong sebiji limau nipis dan perah airnya ke dalam cawan. Masukkan tiga biji bawang merah yang telah diparut, sedikit garam dan satu sudu minyak kelapa.

limau nipis

Kacau ramuan ini sehingga sebati. Kemudian, letakkan ramuan ini pada ubun anak.


4. Lemah tenaga batin dan air mani kurang

Kupas kulit bawang merah, kemudian dimakan mentah atau makan selepas direndam di dalam air panas.


5. Buah dada bengkak

Kupas 5 ulas bawang merah, cuci dengan air panas kemudian parut. Tempelkan pada bahagian buah dada yang bengkak tanpa terkena bahagian puting.


6. Buasir

Tumbuk 2 biji bawang merah hingga lumat dan kemudian tampal pada dubur.


7. Air mani cepat keluar pada lelaki

Kupas seulas bawang merah. Basuh bersih kemudian tumbuk lumat. Masukkan ia ke dalam gelas berisi sebiji telur kuning ayam kampung.

kuning telor

Kacau rata lalu di minum. Amalkan setiap pagi.


8. Sakit gigi berlubang

Kupas kulit sebiji bawang merah dan panggang sehingga warnanya menjadi kehitaman. Semasa masih panas, letakkan pada gigi yang berlubang kemudian gigit pada gigi yang berlubang bagi menghilangkan rasa sakit.


9. Resdung

Amalkan mencium bunga bawang merah.


10. Selsema

selsema

Cara 1:

Kupas kulit bawang merah kemudian dimakan mentah.

Cara 2:

Kupas kulit bawang putih, bawang merah dan halia dengan sukatan yang hampir sama, kemudian dihiris nipis. Masukkan kedalam air panas kemudian tutup selama 15 minit. Tapis dan airnya bolehlah diminum.


11. Kaki tertusuk duri

Lumur seulas bawang merah dengan minyak kelapa kemudian bakar hingga hangus. Tampalkan bawangnya hangus pada tempat yang tertusuk duri.

Duri akan keluar dengan perlahan-lahan.


12. Kutu air

Kupas 3 ulas bawang merah, cuci kemudian diparut. Campur dengan satu sudu makan minyak kelapa dan rebus. Semasa masih panas, sapukan dibahagian celah-celah kaki yang gatal. Pastikan kaki dibersihkan dengan air panas dan dikeringkan.

minyak kelapa

13. Tumit kaki pecah-pecah

Kupas beberapa ulas bawang merah, belah dua kemudian picit sehingga keluar airnya.

Sapu airnya pada bahagian tapak kaki yang pecah-pecah.

Biarkan seketika sebelum dibilas dengan air bersih.


14. Sakit kepala /pening

Buang kulit bawang merah dan asam jawa kemudian tumbuk lumat bersama bijinya.

Tampalkan pada bahagian kepala yang sakit.


15. Bisul

Kupas kulit seulas bawang merah, cuci dan kemudian parut. Tampalkan pada bisul.

bisul


16. Kulit tapak kaki kematu

Masak bawang merah dan belimbing buluh, kemudian lumatkan ia. Sapu campuran tadi pada kulit yang bermasalah.


17. Luka berdarah

Kupas seulas bawang merah, cuci dan kemudian parut. Tampalkan parutan bawang merah pada kulit yang terluka. — EdisiRakyat.com, 13 November 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post