Lelaki pulang ke rumah selepas 'mayatnya' dibakar dan dikebumikan

PIHAK polis menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat kesilapan identiti mayat, yang mengakibatkan seorang lelaki bukan sahaja diistiharkan maut, malah keluarganya telah menjalankan upacara pengebumian serta membakar mayat seorang lelaki lain yang tidak dikenali kira-kira 7 bulan yang lalu.

Sakhon Sacheewa, seorang nelayan yang berusia 44 tahun pulang ke kampung pada hari ahad selepas selesai bertugas di atas kapal selama 14 bulan. Dia terkejut apabila mendapati keluarganya menyangka dia telah meninggal dunia, dan telah menjalankan upacara membakar mayat seorang individu tidak dikenali yang disangka adalah dirinya.

Jurucakap Balai Polis Nang Lerng di Bangkok, Colonel Kampanart Arunkhiriroj dilaporkan berkata, pihak polis telah mengikut segala prosedur di dalam melaporkan kematian seorang lelaki tidak dikenali yang mana mayatnya yang reput telah ditemui pada 20 Mei dalam sebuah bilik yang disewa di Daerah, Phra Nakhon.



Pihak polis telah menemui satu salinan kad pengenalan Thailand tanpa gambar, satu salinan kertas pendaftaran isi rumah, dan satu kad kakitangan sebuah syarikat keselamatan dengan nama Sakhon Sacheewa, sebelum menghantar mayat itu untuk bedah siasat di Hospital Vajiravudh.

Mayat lelaki tersebut telah disahkan mati akibat jangkitan di dalam perut dan ususnya, sebelum keluarga Sakhon dihubungi dan diarah mengambil mayat itu.

Selepas mendapati bahawa Sakhon masih hidup, pihak polis telah melancarkan satu siasatan terhadap identiti mayat tersebut.

Pihak polis juga meminta Sakhon membuat satu laporan polis berhubung kecurian dokumen miliknya supaya pihak polis boleh membatalkan sijil kematian yang dikeluarkan terhadapnya.

Sakhon dipetik sebagai berkata, sebelum ini seorang lelaki warga Myanmar telah mencuri kad pengenalan miliknya, dan dia telah membuat satu laporan berhubung perkara itu bagi mendapatkan kad pengenalan baru.

Sanak saudara Sakhon sebelum ini mendakwa mayat tersebut mempunyai gigi depan yang penuh dan jongang sedangkan mereka tahu Sakhon tidak mempunyai gigi depan.

Namun pegawai yang menjalankan bedah siasat bertegas bahawa mayat tersebut terlalu mereput untuk dikenal pasti, seterusnya mengarahkan mereka segera mengambilnya untuk menjalankan upacara keagamaan. — EdisiRakyat.com, 21 Disember 2017

1 Comments

  1. Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post