Salah seorang gadis Palestin lempang askar Israel dibebaskan

SEBUAH Mahkamah Tentera Israel pada hari Jumaat membebaskan salah seorang gadis Palestin yang ditahan bulan lalu selepas muncul dalam sebuah video yang menjadi tular, sedang melempang askar Israel.

Mahkamah Ofer membebaskan Nour al-Tamimi dengan ikat jamin sebanyak hampir $1,500 selepas menolak rayuan pendakwaraya tentera yang mahu melanjutkan tahanannya.

Gadis berusia 20 tahun itu ditahan pada 20 Disember selepas dia dan sepupunya, Ahed al-Tamimi, dirakam sedang melempang askar-askar Israel di kampung mereka Al-Nabi Saleh, berdekatan bandar tebing barat Ramallah.

Berdasarkan rakaman video itu yang dipercayai diambil menggunakan telefon bimbit, Pada 15 Disember di depan rumah mereka, tiada sebarang kecederaan serius dialami oleh tentera bersenjata Israel berkenaan.

Pada hari Isnin, Nour Tamimi dituduh di mahkamah kerana membelasah seorang tentera dan menghalangnya menjalankan tugas.

nour al tamimi

Sepupunya Ahed al-Tamimi dan ibunya Nariman, turut dibawa ke mahkamah dan dituduh pada hari Isnin.

"Tentera Israel menahan saya pada pukul 2 pagi dan saya telah digari serta dibawa ke pusat tahanan Bunyamin, di Timur Ramallah," kata Nour memberitahu wartawan di rumahnya di Nabi Saleh.

"Saya telah melalui penyiasatan yang agresif secara berterusan selama 21 jam. Penyiasat mengugut dan cuba memaksa saya untuk mengaku dan merakam percakapan tanpa persetujuan saya," katanya.

Ketiga-tiga mereka ditahan di Penjara HaSharon, Utara Bandar Herzliya.

Menurut beliau, sepupunya Ahed "semangatnya masih berkobar-kobar,"

Pada 1 Januari, Mahkamah Ofer melanjutkan tempoh tahanan Ahed dan Nariman masing-masing selama 8 hari lagi.

Menteri Pendidikan Israel, Naftali Bennett dipetik sebagai berkata Pada 19 Disember bahawa Ahed dan Nour "patut ditahan seumur hidup di dalam penjara,"

Nabi Saleh merupakan sebuah kampung yang didiami oleh seramai 600 warga Palestin, dikelilingi oleh pendudukan haram Halamish.

Kawasan itu dikenali di kalangan aktivis pro-palestin kerana menganjurkan perarakan menentang rampasan tanah dan sumber air oleh Israel sejak tahun 2010. — EdisiRakyat.com, 6 Januari 2017

1 Comments

  1. Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post