Sekali sedutan lebih dari cukup untuk anda jadi penagih rokok — Kajian

MENURUT satu kajian, hanya dengan sekali sedutan sudah lebih dari cukup untuk menjadikan anda seorang penagih rokok.

Lebih dari dua per tiga individu yang cuba merasai tembakau kali pertama terus menjadi penghisap rokok harian lapor Daily Mail.

Tabiat merokok di kalangan lebih 215,000 individu telah dianalisis oleh beberapa pasukan penyelidik di Queen Mary, University of London, menggunakan pangkalan data global.

Mereka mendapati, seramai 60.3 peratus individu hanya mahu mencuba merasai rokok daripada seramai 68.9 peratus yang kemudiannya terus menjadi perokok tegar.

perempuan merokok

Ketua penyelidik, Prof. Peter Hajek, seorang ahli psikologi di Queen Mary berkata, 

"Ini merupakan kali pertama bukti luar biasa menunjukkan kesan rokok hanya selepas cubaan kali pertama berjaya didokumenkan dari kumpulan data yang begitu besar,"

"Kami mendapati bahawa kadar pertukaran di antara 'perokok kali pertama' kepada 'perokok harian' adalah begitu tinggi, ia membantu mengesahkan betapa pentingnya mengelak dari mencuba rokok dari awal," katanya.

Kajian yang dijalankan sebelum ini menyatakan bahawa rokok adalah sesuatu yang asing di mana kebanyakkan orang mengakui tidak suka dengan rasanya pada kali pertama sedutan — namun tetap menjadikan ia rutin.

Namun Prof Hajek, yang turut memberikan khidmat nasihat serta menerima dana penyelidikan daripada pembuat ubat berhenti merokok berkata, ketagihan segera ini tidak kelihatan kepada rokok elektronik.

rokok elektronik

"Adalah jelas bahawa sangat sedikit individu tidak menghisap rokok yang mencuba rokok elektronik bertukar kepada 'vapers', sementara sejumlah besar individu tidak merokok yang cuba merasai rokok biasa, telah bertukar kepada perokok harian," tambahnya.

"Kehadiran nikotin jelas sekali tidak menceritakan segala-galanya," katanya.

Penyelidik berkata, satu kemungkinan yang menjadi kelemahan di dalam kajian, diterbitkan oleh Kajian Nikotin dan Tembakau, mungkin adalah orang ramai tidak ingat secara tepat sejarah mereka menghisap rokok.

Laporan itu muncul selepas Komuniti Sains dan Teknologi semalam ditunjukkan dengan bukti betapa selamatnya rokok elektronik.

Ejensi Kawalan Perubatan dan Produk Kesihatan memaklumkan kepada Ahli-ahli parlimen Britain bahawa rokok elektronik akan meningkatkan kesihatan awam sekiranya ia menjadi satu jalan keluar dari ketagihan rokok untuk sejumlah besar perokok dewasa.

Namun ia tidak membuka jalan merokok di kalangan kanak-kanak dan individu tidak merokok atau menimbulkan risiko baru terhadap kesihatan. — EdisiRakyat.com, 10 Januari 2018

Post a Comment

Previous Post Next Post