Cara dan tips mudah menarik minat anak makan sayur

SETIAP ibu pasti berdepan dengan masalah anak tidak mahu makan sayur dan pasti tertanya-tanya bagaimana untuk menarik minat anak mereka untuk makan sayur lebih-lebih lagi sayuran hijau. Lebih mencabar lagi anak langsung tidak mahu mencuba dan menganggap sayur-sayuran adalah makanan yang sangat tidak enak.

Anak-anak yang menolak untuk memakan sayur-sayuran dikuatiri tidak mendapat zat dan nutrien yang secukupnya dan mudah jatuh sakit.

Jika kita melalui bahagian sayur-sayuran di dalam pasaraya, pastinya kita dapat melihat pelbagai jenis sayur-sayuran dalam pelbagai bentuk dan warna.

sayur-sayuran

Sayur-sayuran ini diasingkan di mana satu bahagian adalah sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam dan salad dan di satu kawasan lain terdapat sayur-sayuran pelbagai warna dan bentuk seperti brokoli, kubis, terung dan lain-lain.

Sayur-sayuran sejak dahulu lagi telah diiktiraf sebagai sumber sumber penting yang mampu menggalakkan kesihatan.

Sebenarnya, masalah kekurangan pengambilan sayur-sayuran ini bukan sahaja dihadapi oleh kanak-kanak malahan ada sesetengah orang dewasa yang juga tidak menggemari sayur-sayuran kerana tidak gemar dengan rasa sayur-sayuran tertentu.

Sayur-sayuran adalah sejenis makanan kaya serat yang membantu pencernaan dan memelihara kesihatan usus.

Ia juga kaya dengan mikronutrien seperti vitamin, mineral, dan fitonutrien yang memainkan peranan utama dalam proses metabolik dalam tubuh kita.

Sebagai contoh, vitamin E dalam lobak merah, cili capsicum merah dan labu boleh mengekalkan kesihatan mata dan kulit yang sihat manakala fitonutrien seperti likopen dan beta karotin dari warna merah dan oren dalam sayur-sayuran adalah antioksidan penting yang boleh membantu meningkatkan tindak balas imun dan menghalang pertumbuhan kanser.

Kandungan kalori dalam sayur-sayuran adalah rendah yang mana dapat membantu kita mengawal pengambilan kalori berlebihan dan mengawal peningkatan berat badan.

Sebenarnya, terdapat beberapa cara untuk menarik minat anak anda menggemari sayur-sayuran antaranya:


1) Gunakan kreativiti dan tarikan


Seperti masakan lain, sayur-sayuran juga boleh dipelbagaikan. Ia boleh dimasak dengan pelbagai cara sama ada dengan cara digoreng, dikukus, direbus, dibakar, dijadikan sup dan ada sesetengahnya sangat enak dimakan mentah.

Untuk menarik minat anak anda,apa kata anda gunakan kreativiti anda dengan memotong sayur-sayuran dengan cara tertentu misalnya menggunakan acuan pemotong yang pelbagai yang boleh didapati di pasaran untuk mendapatkan bentuk yang anak anda sukai.

Anak-anak cenderung meminati sesuatu barang ataupun permainan yang mempunyai pelbagai warna. Ini boleh memberikan ibu idea untuk cuba menggabungkan beberapa sayuran dengan warna,bentuk, rasa dan tekstur yang berbeza dalam makanan anak.

Gabungan yang betul bukan sahaja menghasilkan hidangan yang lazat tetapi membuat anak teruja untuk memakan makanan tersebut.


2) Variasikan rasa makanan dan eksperimen rasa yang digemari anak


Anda perlu lebih rajin untuk bekeksperimentasi dengan rasa makanan untuk mencari tahu rasa apa yang digemari anak anda.

Anda boleh menggunakan pelbagai jenis rempah, herba dan penambah rasa seperti lada putih, bawang putih, serai daun parsli, cuka, limau, sos tiram dan macam-macam lagi dalam masakan sayuran anda.

rempah-ratus

Selain itu, hidangan anda boleh dipelbagaikan dengan menambah rencah seperti ayam dadu, daging cincang, ikan bilis dan macam-macam lagi yang mana ia bukan sahaja membuat makanan anda lebih enak, tetapi menjadikan hidangan anak anda lebih kaya dengan zat.

Dengan sedikit usaha dan keinginan untuk mempelbagaikan masakan sayur-sayuran anda, pasti dapat menarik minat anda gemar sayur-sayuran dan membuatkan misi anda kini bukan lagi mustahil.


3) Kenalkan anak dengan semua jenis sayur-sayuran


Anda tidak perlu takut untuk memperkenalkan anak anda dengan semua jenis sayuran. Ini kerana kadangkala selera anak berbeza dengan anak yang lain.

Dengan memperkenalkan anak anda dengan pelbagai jenis sayuran, anda pasti dapat mengetahui sayur-sayuran yang mana yang digemari oleh anak-anak anda.

Sesetengah anak mengemari lobak merah, ada pula yang menggemari kubis bunga, timun, labu manakala ada sesetengah yang lain lebih menggemari rasa yang masam seperti tomato.

Apabila anak anda mula memahami bahawa sayur-sayuran mempunyai rasa yang berbeza dari tekstur dan bentk sayuran, ini akan merangsang keinginan mereka untuk terus mencuba dan akhirnya mula menerima sayur-sayuran sebagai sebahagian daripada diet mereka.

Mengikut Garis Panduan Diet Malaysia, untuk mendapatkan nutrien penting yang cukup dari sayur-sayuran, adalah penting untuk menghidangkan anak-anak anda sekurang-kurangnya tiga hidangan sayuran setiap hari.

Ini memberi anda lebih banyak peluang untuk memperkenalkan anak anda dengan pelbagai jenis sayur-sayuran dalam satu hari.


4) Galakkan penglibatan anak ketika membeli sayur-sayuran



Anak-anak akan merasa lebih dihargai jika diberi peluang untuk memilih. Apa kata anda berikan peluang untuk mereka bersama-sama ke pasar raya ketika memilih sayur-sayuran agar mereka dapat menyentuh dan secara tidak langsung membuatkan sifat ingin tahu mereka membuak-buak.

Beri mereka peluang untuk memilih sayur-sayuran dan tanyakan mereka apa sayuran yang ingin dimakan agar mereka merasa perlu makan kerana mereka yang telah membuat pilihan.

Apabila memasak, anda boleh membiarkan anak anda membantu anda dengan mencuci, mengupas atau memotong sayur-sayuran bergantung kepada apa yang sesuai dengan usia mereka.

mencuci-sayur

Ini akan lebih membuat mereka merasa lebih cenderung untuk mencuba sayur-sayuran tersebut apabila mereka terlibat dalam penyediaan makanan.

Menurut Kajian Nutrisi Dewasa Malaysia 2014, kebanyakan orang dewasa di Malaysia tidak memakan sayur-sayuran yang cukup untuk keperluan zat tubuh badan.

Pakar penasihat nutrisi mencadangkan bahawa tiga hidangan sayur-sayuran di syorkan setiap hari, namun rata-rata 1.6 hidangan sayur-sayuran diambil oleh dewasa, jauh lebih rendah daripada tiga hidangan yang disyorkan.

Satu kajian nutrisi yang telah dijalankan iaitu Kajian Nutrisi Banci Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2017 mendapati bahawa 92.2% remaja Malaysia diantara umur 9 tahun hingga 17 tahun tidak mengambil sayur-sayuran yang mencukupi.

Ini menunjukkan bahawa masih terdapat kekurangan kesedaran tentang betapa pentingnya pengambilan sayur-sayuran dalam makanan untuk diet harian yang seimbang sedangkan pelbagai kajian telah dijalankan yang mana menunjukkan bahawa pengambilan sayur-sayuran secara berkala dan mencukupi memainkan peranan penting dalam mencegah pelbagai penyakit yang tidak berkaitan dengan penyakit seperti kencing manis, penyakit kardiovaskular, hipertensi, kanser dan obesiti.

Ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam memupuk kebiasaan makan sayur-sayuran dari kecil lagi.

anak-tidak-mahu-makan-sayur

Bukan sahaja kanak-kanak, malah orang dewasa perlu ada kesedaran betapa bermanfaatnya memakan sayur-sayuran yang mana dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan anda

Semoga dengan tips yang dikongsikan dapat membantu anda membuatkan anak anda terbiasa dengan sayur-sayuran agar dapat dijadikan satu makanan wajib seiring peningkatan usia.

3 Comments

  1. BAGAIMANA saya mendapat pinjaman saya dari syarikat yang hebat ini

    Halo orang sayang saya, saya Linda McDonald, kini tinggal di Austin Texas, Amerika Syarikat. Saya seorang janda pada masa ini dengan tiga kanak-kanak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada April 2018 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya, tidak menjadi mangsa penuh kepada orang-orang yang ada di sana yang memanggil mereka pemberi pinjaman diri mereka semua penipuan, semua yang mereka mahukan ialah wang dan anda juga tidak mendengar dari mereka lagi mereka telah melakukannya kepada saya dua kali sebelum saya berjumpa Encik David Wilson yang paling menarik adalah bahawa pinjaman saya dipindahkan kepada saya dalam tempoh 74hours jadi saya akan menasihati anda untuk menghubungi Encik David jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dan anda pasti anda boleh membayarnya kembali pada masa yang anda boleh menghubunginya melalui e-mel ......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Tiada pemeriksaan kredit, tanpa kosigner dengan hanya kadar faedah 2% dan pelan pembayaran balik yang lebih baik dan jadilah jika anda mesti menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman tanpa cagaran kemudian hubungi Encik David Wilson hari ini untuk pinjaman anda

    Mereka menawarkan semua kategori pinjaman mereka

    Pinjaman jangka pendek (5_10years)
    Pinjaman jangka panjang (20_40)
    Pinjaman berjangka media (10_20)
    Mereka menawarkan pinjaman seperti
    Pinjaman rumah ............., Pinjaman perniagaan ........ Pinjaman hutang .......
    Pinjaman pelajar .........., Pinjaman permulaan perniagaan
    Pinjaman perniagaan ......., pinjaman Syarikat .............. dan lain-lain
    E-mel .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Apabila ia datang kepada krisis kewangan dan pinjaman maka pinjaman kewangan David Wilson adalah tempat untuk pergi tolong katakan kepadanya Saya Puan Linda McDonald mengarahkan anda Good Luck ................... ....

    ReplyDelete
  2. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post