Salji turun kali ketiga di Gurun Sahara dalam 40 tahun

SALJI dilaporkan turun di Gurun Sahara, sehingga menyebabkan bukit-bukit berpasir di kawasan berkenaan dilitupi lapisan ais setebal 40cm.

Salji yang mula turun di sebuah pekan Algeria bernama Ain Sefra pada awal pagi hari Ahad, memberi peluang kepada kanak-kanak saling berlumba menuruni curam-curam bukit lapor sumber berita Independent.

Bagaimanapun, peningkatan suhu kawasan berkenaan kemudiannya mencairkan lapisan salji tersebut hanya dalam masa sehari.

Ini merupakan kali ketiga dalam masa 40 tahun pekan berkenaan yang juga dikenali sebagai "gerbang ke Gurun Sahara" ditimpa salji.

salji gurun sahara

Dalam tahun 1979, satu kejadian ribut salji selama setengah jam telah menghentikan lalu lintas. Dua tahun lalu, kawasan berkenaan turut ditimpa salji, dan pekan itu sekali lagi melihat salji turun tahun lalu.

Salji di Sahara "jarang berlaku, tapi ada," lapor Independent yang memetik kenyataan seorang jurucakap.

"Kelihatan gambar-gambar bersalji ada diambil di kawasan tinggi wilayah utara, menuju ke daerah pergunungan Atlas, maka tidak mengejutkan kawasan ini boleh menyaksikan sedikit salji jika keadaan mengizinkan,"

"Dengan keadaan Eropah pada masa ini, yang memberikan kami cuaca sejuk sepanjang minggu, tiupan angin sejuk arah selatan ke kawasan tersebut dan sedikit kelembapan akan membawa salji," katanya.

salji sahara

Ain Sefra diasaskan dalam tahun 1881, merupakan pekan tinggalan Perancis, mempunyai suhu purata paling tinggi 37C ketika musim panas, dan pernah mencatatkan rekod suhu -10.2C ketika musim sejuk. — EdisiRakyat.com, 10 Januari 2018

Post a Comment

Previous Post Next Post