Garam bukit antara kebaikan dan khasiatnya

GARAM Bukit juga dikenali sebagai "rock salt", selain itu sumber garam bukit juga berbeza-beza mengikut tempat. Sebelum mengetahui tentang kebaikan dan khasiat garam bukit, elok kita ambil tahu serba sedikit latar belakang penghasilannya.

Garam Bukit berasal daripada lapisan mendapan mineral di kawasan tanah tinggi, gunung, bukit dan kadangkala di kawasan seperti paya dan tasik.

Garam bukit juga boleh didapati melalui perlombongan seperti kawasan Gunung Himalaya dan ada juga dari air mata garam seperti di kawasan Ba'kelalan yang terletak di Sarawak.

Di Malaysia, proses penghasilan garam bukit adalah menggunakan kaedah pendidihan sejatan air garam. Pada kebiasaannya, seluruh proses penghasilan garam bukit mengambil masa selama 10 hingga 14 hari.

Tempoh pembentukan hablur garam dipengaruhi oleh tahap kemasinan air garam dan kuantiti garam bukit yang hendak dihasilkan.



Kandungan iodin dan zat besi yang tinggi dalam garam bukit boleh meningkatkan tahap keupayaan intelek seseorang. Dalam erti kata lain, garam bukit mampu meningkatkan kecerdasan seseorang.

Kajian menunjukkan bahawa individu yang mengambil garam bukit dalam kehidupan seharian bebas daripada penyakit beguk dan mempunyai tahap keupayaan intelek (IQ) yang lebih tinggi.

Namun begitu, garam bukit ini dijual pada harga yang agak tinggi disebabkan oleh kaedah pemprosesannya yang secara relatifnya sukar.

Selain dijadikan sebagai makanan kesihatan, garam bukit juga mempunyai potensi untuk digunakan dalam produk kosmetik dan perapian diri.

Ada juga hasil kajian lain menunjukkan bahawa kandungan mineral dalam garam bukit dipengaruhi oleh kawasan di mana ia diperolehi.

Jadual di bawah menunjukkan kandungan zat mineral garam bukit yang diperolehi dari Buduk Bui, Ba'kelalan, Sarawak mengikut musim pada tahun 2009.



Antara kebaikan garam bukit

1. Menyihatkan tubuh badan dan mengimbangi cas di dalam tubuh.

2. Melancarkan perjalanan darah

3. Menyuburkan kesihatan ternakan. — EdisiRakyat.com, 21 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post