Ali bin Abu Talib sahabat, sepupu dan menantu Rasulullah SAW

ANTARA sahabat Rasulullah SAW yang dijanjikan syurga oleh Allah, ialah Ali Bin Abu Talib. Beliau bukan sahaja sahabat, malah merupakan sepupu dan menantu kepada junjungan besar kita Rasulullah SAW.

Ali bin Abu Talib adalah sepupu kepada Nabi Muhammad SAW. Beliau mula rapat dengan sepupunya semasa berusia lapan tahun. Itu pun apabila Nabi Muhammad meminta izin dari bapa saudaranya, Abu Talib supaya mereka dapat berkawan. Ali secara tidak langsung dididik dan membesar dalam rumah Nabi Muhammad.

Tidak hairanlah, Ali memiliki kelakuan yang sangat terpuji seperti berbudi tinggi, menjaga adab dan pergaulan serta bersifat lemah lembut. Beliau juga mempunyai rasa simpati yang tinggi terhadap orang-orang miskin, justeru beliau mudah membantu menunaikan hajat orang lain apabila ada yang meminta pertolongan.

Selain itu, Ali juga seorang yang berani, petah berkata-kata, sentiasa berlapang dada dan bersopan santun.

saidina-ali-bin-abi-talib


Ali memeluk Islam

Pada suatu hari, apabila bangun sahaja dari tidur, Ali melihat sepupunya, Nabi Muhammad dan isterinya Siti Khadijah sedang melakukan pergerakan bersama.

Ali bertanya, "Mengapakah kamu melakukan demikian?"

Nabi Muhammad menjawab, "Ini adalah suruhan daripada agama Allah. Tiada yang serupa dengan-Nya dan supaya kamu menyembahnya. Dan kamu hendaklah tinggalkan patung Latta dan Uzza.

Sebaik sahaja mendengar penerangan sepupunya itu, Ali menjawab, "ini adalah perkara yang tidak pernah aku ketahui, aku tidak berani memberi jawapan sekarang, sehingga aku meminta persetujuan dari ayah,".

Sehari suntuk Ali memikirkan segala apa yang dikatakan oleh sepupunya itu. Akhirnya Allah memberi petunjuk dan hidayah kepadanya dan dia memeluk Islam di hadapan Nabi Muhammad semasa usianya yang masih muda iaitu 8 tahun.

Ali langsung tidak memberitahu kepada ayahnya yang dia sudah menukar agama. Beliau melakukan solat secara bersembunyi bersama Nabi Muhammad. Selesai sahaja mengerjakan solat barulah dia akan pulang ke rumah.

Namun akhirnya Abu Talib mengetahui bahawa anak lelakinya itu sudah memeluk agama Islam. Abu Talib segera memanggil Ali dan bertanya, "Wahai anakku, agama apakah yang kamu ikuti itu?"

Dengan berani Ali menjawab, "Ayah saya sudah beriman kepada Allah dan utusan-Nya, Nabi Muhammad. Saya percaya dengan apa yang dibawa oleh Muhammad. Saya juga solat bersamanya dan saya ikut segalanya kerana Allah,"

Abu Talib memandang anaknya dan berkata, "Anakku, ingatlah sesungguhnya Muhammad tidak akan mengajak kamu melainkan hanya kepada kebaikan sahaja. Tetapkan hati kamu supaya ikut agama yang disampaikannya,"

Ali begitu gembira mendengar kata-kata ayahnya itu. Bermula dari hari itu, dia menjadi berani untuk menunjukkan pegangan agama Islamnya.

Dia sentiasa berada di samping Nabi Muhammad dalam menyampaikan dakwah Islam. Dia juga turut sanggup bersusah-payah dengan Nabi Muhammad semasa menyebarkan Islam di kalangan umat bukan Islam di Makkah.

Ali menjadi menantu Rasulullah SAW

Semasa Ali meningkat dewasa dan berumur 25 tahun, Nabi Muhammad memilih Ali berkahwin dengan anak perempuannya, Fatimah. Perkahwinan yang bahagia itu dikurniakan empat anak iaitu Hassan, Husain, Zainab dan Ummi Kalthum.


Ali bin Abu Talib digelar "Harimau Allah"

harimau-Allah



Ada suatu ketika, Madinah diancam oleh musuh-musuh islam yang hendak menyerang orang-orang Islam yang telah menjadi pengikut Nabi Muhammad.

Hasil perbincangan yang diadakan oleh Nabi Muhammad dengan para sahabatnya, satu keputusan telah diambil di mana, satu sistem parit yang besar digali disekeliling Madinah bagi menghalang musuh-musuh Islam dari terus mara ke dalam bandar.

Dengan adanya binaan parit tersebut dapat melambatkan serangan musuh-musuh Islam dan ia sekaligus dapat dijadikan sebagai salah satu strategi pertahanan.

Musuh Islam menghantar seramai 24,000 tentera dalam peperangan yang dinamakan sebagai perang Khandak. Apabila mereka sampai di pinggir bandar Madinah, mereka mendapati binaan Parit yang dikorek di sekeliling bandar itu menyukarkan mereka untuk masuk menyerang.

tentera-yang-menentang-saidina-ali


Namun tanpa berputus asa, akhirnya mereka dapat menceroboh bahagian tertentu di salah satu tempat pertahanan yang berjaya dikalahkan.

Pasukan berkuda tentera musuh Islam itu diketuai oleh Amru bin Wudd, juga merupakan bapa saudara Nabi Muhammad yang menentang habis-habisan ajaran Islam dibawa olehnya.

Amru dengan suara yang keras menjerit dan berkata, "Manakah dia syurga seperti yang kamu katakan wahai Muhammad Benarkah ada syurga apabila kamu mati?"

Apabila tiada balasan jawab dari pihak tentera Islam, Amru berkata lagi dengan nada angkuh, "Tidak adakah seorang lelaki dari pengikut kamu yang berani tampil kehadapan? Jika ada yang berani sila maju ke hadapan berlawan dengan aku!"

Ali bin Abu Thalib semasa Perang Khandak, masih merupakan seorang remaja, dia mulai marah mendengar ejekkan dan cabaran yang dibuat oleh Amru itu.

Ali segera bertemu dengan Nabi Muhammad dan meminta izin, "Wahai utusan Allah benarkan aku berlawan"

Nabi Muhammad memandang sepupunya, Ali, sambil berkata, "Bertenanglah wahai Ali, itu adalah Amru bin Wudd,"

"Aku tidak takut walaupun dia adalah Amru bin Wudd!" Kata Ali dengan bersemangat dan bersungguh-sungguh hendak melawan musuh Islam itu.

Amru bin Wudd adalah salah seorang tentera musuh Islam yang paling handal. Nabi Muhammad khuatir Ali yang masih muda tidak dapat melawan Amru yang sangat berpengalaman dalam peperangan.

Oleh kerana desakan Ali yang bersungguh-sungguh itu, Nabi Muhammad telah membenarkan Ali menentang Amru.

Ali dengan berbekal semangat yang tinggi menuju ke hadapan. Amru sebaliknya memperkecilkan Ali yang dilihat begitu muda untuk berlawan dengannya.

Amru bertanya kepada Ali, "Siapakah kamu?"

Pertanyaan itu segera dijawab "Akulah Ali,"

"Anak Abdul Manaf?" Soal Amru lagi.

"Bukan, anak Abu Talib," jawab Ali.

"Panggil bapa saudara kamu yang lebih tua daripada kamu, Aku tidak mahu membunuh kamu yang masih muda remaja," tapi Amru dengan nada mengejek.

"Aku tidak takut dengan kamu dan aku mahu membunuh mu," kata Ali dengan suara tegas sambil menghunus pedangnya.

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Amru segera bertukar menjadi panas baran, dan marah. Tanpa berlengah lagi dia terus menghunus pedangnya ke arah Ali yang sudah bersiap sedia menerima serangan.

pedang-saidina-al
Ilustrasi pedang yang dikatakan milik Saidina Ali yang diberikan oleh Rasulullah

Namun begitu Ali dengan tangkas dapat mengelak serangan dari Amru menggunakan perisainya. Ali kemudian membalas serangan, dan akhirnya dalam perlawanan itu, Ali berjaya memenggal kepala leher Amru.

Maka terpisahlah kepalanya daripada badan. Inilah salah satu kejayaan yang sangat besar bagi diri Ali dalam usianya yang masih muda.

Ali yang gembira berteriak dengan kuat menyebut nama Allah

"Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Allah Maha Besar!,"— EdisiRakyat.com, 4 November 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post