Khasiat halba untuk kesihatan anda dan keluarga

HALBA adalah sejenis rempah ratus yang bukan sahaja murah dan mudah didapati, malahan mempunyai pelbagai khasiat untuk kesihatan anda dan keluarga.

Halba digunakan dalam masakan untuk meningkatkan lagi rasa daging,ayam dan sayur-sayuran. Tetapi, awas penggunaan yang berlebihan akan memberikan rasa pahit pada makanan.

Selain itu ekstrak biji halba juga digunakan secara komersial dalam penghasilan perasa tiruan seperti vanilla, caramel,butterscotch manakala di India, daun herba segar digunakan sebagai ramuan bagi masakan kari.

Halba mudah didapati dan diperoleh ini kebanyakan kedai dan pasaraya di Malaysia. Halba boleh didapati dalam bentuk biji, serbuk dan pes.

halba


Terdapat pelbagai khasiat halba yang tidak diketahui umum antaranya:

1. Laktasi

Kajian telah menunjukkan bawah halba ialah perangsang dan pemangkin kepada pengeluaran susu ibu.

Diosgenin yang terdapat dalam halba mampu merangsang penghasilan hormon estrogen di dalam tubuh wanita dan seterusnya akan menambahkan pengeluaran susu ibu.




Caranya adalah dengan merebus biji halba dengan beberapa cawan air sehingga mendidih. Kemudian, bolehlah diminum setiap pagi selepas sarapan.

2. Perubatan

Halba telah digunakan sejak zaman dahulu lagi bagi mengubati pelbagai jenis penyakit. Halba boleh mengurangkan kadar glukosa dalam darah dan melambatkan proses penyerapan gula di dalam tubuh serta mampu merangsang pengeluaran insulin apabila paras gula meningkat.



Hal ini membuktikan bahawa halba sesuai digunakan untuk merawat penyakit diabetis.

Selain itu, hari ibu juga dapat merawat masalah usus, cirit-birit, batuk, sakit tekak, mencairkan kahak, ekzema, masalah kulit, melecur, bisul, ulser, gout dan athritis.

Selain itu pengambilan halba juga dapat menghilangkan kembung perut dan senak, mencuci perut, menguatkan jantung, melegakan sakit kepala membuang angin, menyembuhkan buasir, mengatasi masalah keradangan kulit dan bisul, menghaluskan rambut serta menghilangkan kelemumur.

Fakta perubatan menunjukkan halba apabila dimasak dengan air dan diminum dapat meredakan batuk, radang kerongkong, asma dan sesak nafas.

3. Menguruskan badan

Pengambilan halbaa mampu mengurangkan pengumpulan lema- lemak baru di dalam badan dan secara tidak langsung akan membantu menyelesaikan masalah kegemukan dengan mengurangkan berat badan individu dan membantu menggunakan kalori untuk meningkatkan tenaga secara semulajadi.



4. Masalah wanita

Bagi kaum wanita, bahan aktif yang terdapat dalam halba akan merehatkan otot-otot dan mengelakkannya daripada kekejangan, seterusnya mampu melegakan senggugut yang sering dihadapi. Halba juga membantu melancarkan kitaran dan pengeluaran haid.



Selain itu, pengambilan halba turut meningkatkan penghasilan hormon estrogen yang seterusnya akan membesarkan saiz payudara. Pengambilan halba juga dapat melegakan simptom-simptom menopaus.

5. Memudahkan proses bersalin

Pengambilan halba di akhir fasa kehamilan dapat memudahkan proses bersalin.

Namun begitu, pengambilan halba yang berlebihan oleh ibu mengandung boleh mengakibatkan berlakunya kelahiran bayi pramatang.

Oleh itu pengambilan halba bagi ibu mengandung haruslah selepas mendapat nasihat daripada doktor pakar.



6. Kesihatan lelaki

Bagi kaum lelaki pula, pengambilan halba boleh meningkatkan hormon testosteron dan seterusnya merangsang keinginan seks,mengelakkan ejakulasi awal dan melegakan kesakitan di bahagian prostat.




Cara pengambilan dan penggunaan halba

1. Diminum sebagai teh

Cara pengambilannya adalah dengan mengambil satu sudu teh dimasukkan ke dalam cawan ataupun gelas.

Kemudian campurkan dengan air panas dan biarkan semalaman.

Air ini boleh diminum dan amalkan pada setiap waktu pagi.

2. Diminum sebagai teh dan dicampurkan dengan madu



Campuran teh herba dengan madu mampu mengurangkan ketagihan rokok serta dadah. Minuman ini juga dapat merawat penyakit anemia.

Caranya adalah dengan mencampurkan satu sudu teh halba ke dalam gelas dan dicampurkan dengan 1 sudu madu. Kacau dan biarkan seketika sebelum diminum.

3. Diminum bersama air

Ambil beberapa biji halba, kemudian telan biji halba tersebut dan minum air.

4. Ditumbuk dan disapu pada tempat luka

Tumbuk biji halba sehingga menjadi serbuk dan letakkan pada bisul atau kulit yang bermasalah.

Serbuk biji halba dapat merawat sakit luaran seperti kegatalan kulit dan bisul.

Petua membeli halba

Semasa membeli halba, pastikan halba berwarna kuning keemasan yang terang, keras dan berbau seperti mapel yang halus.

Elakkan membeli stok halba yang telah lama kerana halba tersebut mungkin dijangkiti kulat dan akan membuatkannya hilang rasa asalnya.

Oleh itu, biji halba hendaklah disimpan di dalam bekas kaca yang kedap udara dan di tempat yang gelap dan dingin supaya kekal segar selama beberapa bulan.

Bagi harga serbuk dan pes, simpan di dalam bekas yang kedap udara atau di dalam peti sejuk. — EdisiRakyat.com, 14 November 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post