Mahkamah benarkan injuksi sementara halang pemindahan kuil

POLEMIK membabitkan tapak Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya berterusan selepas Mahkamah Tinggi Shah Alam memberikan injunksi sementara yang menghalang One City Development Bhd. daripada mengambil sebarang tindakan berhubung pemilikan tanah.

Kuil Sri Maha Mariamman

Kuil itu akan kekal di lokasi sekarang sehingga pendengaran perumahan injunksi selesai pada Januari tahun depan.

Menurut peguam Vashanty Arumugam mahkamah memberikan injunksi kepada plaintif utama M Ramachandran Pengerusi Badan Bertindak Selamatkan Kuil Sri Maha Mariamman dan kepada 40 plaintif lain.

Hakim Wong Kian Keong berkata syarikat pemaju tidak boleh mengambil sebarang langkah berkaitan kuil itu sehingga permohonan injuksi selesai.

Ramachandran bersama 40 individu lagi memohon injunksi bagi menghalang syarikat pemaju atau ejennya daripada mendekati kuil itu atas niat memindahkannya atau tujuan-tujuan lain sehingga semua proses mahkamah berhubung perkara itu selesai.

Plaintif juga memohon penangguhan pelaksanaan red pemilikan dan ganti rugi lain yang dirasakan sesuai termasuk kos.

Selain One City Development Sdn Bhd, plaintif juga menamakan 5 pihak lagi sebagai defendan.

Keputusan itu mengatasi keputusan awal di mahkamah yang sama yang menolak dengan kos permohonan 3 penganut kuil Sri Maha Mariamman untuk menangguhkan pengambilan semula tanah tapak kuil berkenaan oleh pemiliknya One City Development Bhd.

Hakim Gunalan membuat keputusan itu di dalam kamarnya selepas menolak permohonan plaintif S Tangaraju, M Mohanakrisnan, dan S Nagarajah. — EdisiRakyat.com, 29 nov 2018

Post a Comment

Previous Post Next Post