Lima tips memastikan rumah anda selamat untuk kucing

MEMELIHARA kucing di rumah merupakan suatu kebiasaan di rantau Asia mahupun di seluruh dunia. Namun, adakah kita mengambil langkah-langkah keselamatan yang sepatutnya untuk haiwan kesayangan kita itu?

Berikut diutarakan 5 tips bagi memastikan rumah anda selamat untuk kucing.

1. Jangan biarkan tali bidai berjuntai. 

Kebanyakan rumah hari ini menggunakan bidai yang biasanya mempunyai tali untuk membuka atau menutupnya. Sekiranya bidai rumah anda jenis yang mempunyai tali, pastikan anda tidak membiarkan tali bidai ini berjuntai.

Kucing amat suka bermain dengan tali. Tambahan pula tali bidai yang berjuntaian itu membuatkannya lebih teruja. Namun dikhuatiri tali tersebut mungkin terlilit pada leher kucing dan ini mungkin boleh membawa maut.


2. Kemaskan wayar-wayar elektrik yang berselerakan.



Sama seperti tali, kucing juga sangat suka dengan wayar elektrik. Kemungkinan untuk wayar elektrik menjerut leher kucing bukanlah suatu yang mustahil lebih-lebih lagi wayar elektrik jenis yang halus.

Namun ada risiko yang lebih besar berkaitan dengan wayar elektrik ini — kucing kesayangan anda mungkin boleh terkena renjatan elektrik jika ia menggigit wayar tersebut — kebanyakan wayar tentulah mempunyai arus elektrik.

*** Kalau wayar yang tiada arus elektrik saya pun berani gigit.


3. Gantung pokok bunga dan tanaman.



Antara hobi kucing adalah menggigit daun-daun. Sekiranya anda meletakkan pokok bunga dan tanaman di tempat yang rendah, kemungkinan pokok bunga dan tanaman anda habis 'dikerjakan' boleh kucing kesayangan anda itu.

Tambahan pula, kucing anda mungkin keracunan akibat menggigit tanaman-tanaman tertentu. Walaupun jika tanaman tersebut tidak beracun, kucing anda mungkin boleh mengalami sakit perut jika tanaman yang dimakannya tidak hadam sepenuhnya di dalam perut.


4. Jangan biarkan kucing anda bermain dengan beg plastik

Kucing amat suka pada bunyi yang dikeluarkan semasa ia bermain dengan beg plastik. Namun semasa ketiadaan anda, ia mungkin boleh lemas jika tidak dapat mengeluarkan kepalanya daripada beg plastik tersebut.


5. Pungut benda-benda kecil dari lantai.



Seperti anak-anak kita yang kecil, kucing juga gemar meletakkan atau kemasukan benda ke dalam mulutnya. Benda-benda kecil seperti 'paper clip', paku payung (thumb tack), duit syiling dan cebisan kertas tidak harus berada di lantai.

Apa yang masuk pasti boleh keluar, namun apa yang menjadi masalah dan membimbangkan kita ialah jika ia hanya boleh keluar melalui pembedahan. — EdisiRakyat.com, 17 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post