Demam denggi berdarah (DDB) rawatan awal boleh selamatkan nyawa

KEBANYAKAN kes demam denggi dan denggi berdarah di Malaysia berlaku di kawasan mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi.

Kes demam denggi di Malaysia didapati sentiasa mengalami peningkatan, iaitu daripada 15 kes pada tahun 1973 sehingga mencecah 40,000 kes dalam tempoh setahun pada tahun 2005.

Ini jelas menunjukkan bahawa penyakit demam denggi merupakan salah satu masalah utama yang perlu dihadapi oleh masyarakat dan negara.

Perlu anda ketahui bahawa rawatan awal demam denggi boleh menyelamatkan nyawa, terutama jika mangsa mengalami demam denggi berdarah.

Di bawah ini disenaraikan sembilan (9) tanda-tanda dan gejala demam denggi, dan lapan (8) tanda-tanda dan gejala demam denggi berdarah (DDB) bagi membantu pemahaman anda sekiranya perlu menangani pesakit berkaitan.

Tanda-tanda dan gejala demam denggi

Demam denggi merupakan sejenis penyakit demam akut yang teruk dicirikan dengan tanda dan gejala yang berlaku secara tiba-tiba.

Demam selama lebih kurang 5 hari dan jarang sekali melebihi 7 hari. Kadangkala pesakit mengalami demam yang kuat sehingga suhu badan mencapai 41 darjah Celsius. Adakalanya demam berlaku sebanyak dua kali.

Demam diikuti pula dengan sakit kepala yang kuat, rasa sakit belakang, sakit rongga mata (retro-obital), sakit otot dan sendi-sendi tulang.

Dalam sesetengah kes terdapat kemerahan (petechia) yang menyeluruh pada kulit badan.

Bintik-bintik ruam, Biasanya muncul tiga hingga empat hari selepas tanda dan gejala demam berlaku.

Tompok-tompok merah yang kecil mungkin muncul pada bahagian kaki dan tangan atau lelangit pada hari akhir demam atau sebaik sahaja demam sembuh.

Apabila demam sembuh, pesakit akan mengalami keletihan dan kelesuan tubuh badan untuk jangka masa yang lama.

Kekurangan leukosit dalam darah (leukopenia) serta kekurangan platelet dalam darah (thrombocytopenia) dan diikuti dengan sakit nodus limfa (lymphadenopathy) sering berlaku kepada pesakit demam denggi.

Bagaimanapun anda tidak perlu risau kerana kadar kematian demam denggi adalah rendah.

Tanda tanda dan gejala demam denggi berdarah (DDB)

Demam denggi berdarah merupakan sejenis penyakit endemik yang serius. Penyakit ini dicirikan dengan peresapan luar biasa saluran darah dan pengurangan luar biasa peredaran plasma dalam badan (hypovolemia). Mekanisme pembekuan darah yang luar biasa juga berlaku terhadap pesakit demam denggi berdarah.

Tanda dan gejala demam yang kuat berlaku serta merta, diikuti dengan hilang selera makan, muntah-muntah, sakit kepala dan sakit beruang abdomen (perut).

Fenomena pendarahan kerap kelihatan pada kulit dan pengesahan ringkas boleh dilakukan dengan ujian Torniquet.

ujian torniquet

Kulit mudah menjadi lebam serta kelihatan bintik-bintik ruam kemerahan. Berlaku pendarahan pada hidung ataupun gusi.

gusi berdarah

Pendarahan pada gastro-usus jarang berlaku. Sekiranya berlaku Biasanya perkara ini akan diikuti dengan kejutan (shock).

Hati mungkin mengalami pembesaran semasa peringkat demam yang berakhir selepas 2 hingga 7 hari. Selepas beberapa hari demam, sesetengah pesakit boleh menjadi tenat secara tiba-tiba dengan menunjukkan tanda-tanda kegagalan sistem peredaran darah seperti sejuk, kulit berbintik, nadi yang kencang, masa prothrombin yang panjang dan akhirnya berlaku syndrome kejutan denggi (Dengue Shock Syndrome).

Dalam semua kes demam denggi berdarah, bilangan platelet yang terdapat di dalam darah mengalami penurunan (thrombocytopenia) ke paras yang luar biasa. Bagi kes-kes yang lebih serius serum albumin didapati menjadi sangat rendah.

Kes kadar kematian yang berlaku secara mengejut adalah tinggi sekitar 40 hingga 50 peratus jika tidak dirawat. Bagaimanapun jika dirawat dengan segera, kadar kematian yang berlaku hanya lebih kurang lima peratus sahaja. — EdisiRakyat.com, 18 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post