Perabut rosak dalam parit punca banjir kilat di Seremban — MB

BARANGAN perabot rosak dibuang dalam parit seperti tikar, kerusi dan meja dilaporkan menjadi punca kepada kejadian banjir kilat yang berlaku di Seremban, Negeri Sembilan semalam.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan dilapor berkata Ia merupakan satu kekecewaan kerana menggambarkan sikap tidak bertanggungjawab masyarakat.

"Sampah ini (perabot rosak) kemudian memerangkap lebih banyak sampah-sampah lain dan menyekat laluan air,"

"Siasatan menunjukkan terdapat dua parit tersumbat berdekatan kawasan (banjir kilat) itu, yang telah melimpah kepada beberapa kawasan di bandar ketika hujan lebat semalam," katanya dipetik selepas melancarkan jentera pilihanraya umum untuk Parlimen Labu.



Dalam kejadian pukul 6 petang semalam, hujan lebat selama dua jam telah menyebabkan banjir kilat di beberapa kawasan termasuk jalan-jalan berhampiran Wisma Umno di bandar Seremban.

Hassan yang juga merupakan Ketua Umno negeri, berkata, kerajaan negeri telah menyediakan satu peruntukan besar bagi melaksanakan pelbagai projek-projek tebatan banjir dan telah berjaya mencegah banjir kilat di pusat bandar sejak 2012.

"Majlis Perbandaran Seremban juga telah menjalankan pelbagai penyelenggaraan parit di bandar, namun semua usaha ini akan jadi sia-sia jika sikap masyarakat tidak berubah," katanya.

Meanwhile, Mohamad reminded Umno members to accept candidates chosen by the party to contest in the next election.

Dalam pada itu Hasan turut mengingatkan ahli Umno agar menerima sesiapa sahaja calon-calon yang dipilih oleh parti untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

"Sesiapa yang telah dipilih, akan jadi calon-calon kita. Kita mesti Ingatkan diri kita bahawa ini adalah untuk faedah parti dan bukan untuk kepentingan individu tertentu,"

"Sejarah lepas membuktikan banyak calon-calon kalah bukan kerana musuh mereka, tapi kerana konflik dalaman diantara ahli-ahli parti sendiri," tambahnya. — EdisiRakyat.com, 12 November 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post