Roselle, jenis dan khasiatnya

BUAH roselle atau nama saintifiknya (Hibiscus sabdariffa) adalah sejenis tumbuhan yang berasal dari Afrika mempunyai pelbagai jenis dan khasiat.

Warnanya merah menyala dan terletak ditengah daunnya yang hijau dan kelihatan segar sesuai dijadikan tanaman hiasan.

Buah Roselle

Kelopak bunga roselle boleh dimakan dalam bentuk segar mahupun bentuk seduhan seperti teh. jika diseduh menggunakan air panas proses akan berwarna merah dan menghasilkan rasa yang masam manis serta memikat aroma khas yang menyelerakan.

Selain rasanya yang enak kelopak bunga yang satu ini memiliki kesan farmakologi yang cukup lengkap dan sudah mula digunakan secara meluas dalam perubatan herba.

Dahulu, khasiat roselle tidak diketahui umum dan roselle hanya terkenal dalam pembuatan guni dengan menggunakan seratnya tetapi pengeluarannya telah dihentikan dan digantikan dengan plastik.

kelopak bunga roselle mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi berbanding buah-buahan lain sehingga mampu meningkatkan daya tahan tubuh dari serangan pelbagai penyakit.

Roselle juga kaya dengan pelbagai mineral seperti kalsium, fosforus, potassium dan zat besi. selain vitamin C rose juga mengandungi vitamin B1, B2 niasin dan vitamin D.

Jenis Roselle

Tanaman roselle memiliki 300 jenis spesis dan tersebar di daerah tropika dan bukan tropika. Biasanya tanaman ini digunakan sebagai tanaman hias dan ada diantara ini yang memiliki khasiat perubata. Salah satunya adalah Rosell merah.

Ada berapa jenis roselle yang terdapat di Indonesia antaranya:

1) Roselle Sudan yang berwarna merah pekat kehitaman.

2) Roselle cranberry yang banyak terdapat di Belanda, berwarna merah dan kelopaknya menyerupai kotak.

3) Roselle Taiwan yang berwarna merah, panjangnya sekitar 5cm serta hujung putiknya agak merekah.

Khasiat roselle

Perlu diketahui roselle mengandungi banyak zat yang diperlukan oleh tubuh. Kandungan zat yang terdapat dalam losyen boleh dijadikan sebagai ubat herba semulajadi dan terbukti dalam menyembuhkan pelbagai penyakit.

Antara manfaat yang dapat diperolehi dari tanaman roselle:

1) Sebagai antioksidan

Kandungan protein yang terdapat dalam antioksidan mampu menghalang radikal bebas yang merosakkan inti sel dalam kulit.

Kerana sifat antioksidannya, proses memainkan peranan untuk melawan kanser. Kandungan yang paling berperanan dalam fungsi ini ialah antosian atau pigmen tumbuhan.

2. Bahan pembuat makanan

Daun muda rosel boleh dimakan. Di benua Afrika biji rosella sering dimakan kerana dipercayai mengandungi jenis minyak tertentu .

3. Ubat perawatan kulit

Di dalam daun roselle terkandung asiaticoside. (triterpene glycoside) yang berfungsi untuk merangsang pembentukan lipid serta protein yang berguna untuk perawatan dan kesihatan kulit. Asiaticoside diklasifikasikan sebagai antibiotik.

4. Meningkatkan nafsu makan

kandungan zat yang terdapat di dalam tumbuhan ini berfungsi sebagai ubat untuk meningkatkan nafsu makan kerana bersifat stomachic atau bersifat merangsang.

5. Bahan produk minuman

Kelopak bunga roselle (roselle merah)dapat dimanfaatkan sebagai bahan pembuat minuman segar, iaitu berupa sirap, teh dan jenis minuman lain.

Seduhan Teh

Kelopak bunga tersebut mengandungi vitamin C, A dan asid amino yang baik bagi stamina tubuh. Selain itu tanaman ini juga dipercayai dapat mengurangkan kesan negatif dan nikotin bagi para perokok tegar.

Nikotine

6. Mencegah pertumbuhan penyakit kronik

Ternyata kandungan zat pada tanaman yang dapat menghalang pengumpulan radikal bebas yang menjadi penyebab beberapa penyakit kronik seperti kerosakan ginjal, diabetes, jantung koronari dan kanser darah.

7. Kesihatan tulang dan otak

Tanaman ini mengandungi zat seperti kalsium yang baik bagi tulang, omega 3 yang bermanfaat untuk pertumbuhan dan kecerdasan otak di samping kalori yang baik bagi memulihkan stamina.

Daripada 22 asid amino yang ada, 18 di antaranya terdapat di dalam bunga roselle. Dua diantaranya iaitu arginine dan lysine yang apabila bersinergi dengan glutamic acid (salah satu jenis asid amino) maka dapat merangsang otak bagi menggerakkan hormon di dalam tubuh manusia sehingga menjadikan tubuh lebih bertenaga dan awet muda.

Post a Comment

Previous Post Next Post