Stereng kereta anda bergegar dan berat? Ketahui punca dan cara mengatasinya

ADAKAH anda sedang mengalami masalah stereng kereta yang bergegar dan berat serta sukar mengawal kenderaan? Jika ini berlaku, apa kata anda cari tahu apa puncanya dan cuba atasi masalah anda agar keselamatan anda d ijalanraya lebih terjamin dan perkara yang tidak diingini dapat dielakkan.



Stereng kereta adalah salah satu komponen yang penting dalam kenderaan di mana ia membantu pemandu untuk mengawal kenderaan yang dipandu. Terdapat gear dan penghubung stereng yang digunakan untuk memusingkan roda pada kedua-dua belah kenderaan supaya pergerakan kenderaan lebih lancar dan teratur.

stereng-kereta

Terdapat dua jenis stereng iaitu stereng manual dan stereng kuasa.

Kebanyakan kenderaan dipasang dengan stereng manual ini kerana ia lebih mudah baiki jika berlaku sebarang kerosakan.

Stereng kuasa pula lebih kompleks di mana ia menggunakan pelbagai jenis komponen yang canggih dan cecair hidrolik. Kelebihan stereng kuasa adalah ia boleh dipusing dengan mudah dan lebih ringan semasa memandu.



Kekurangannya, adalah ia sukar dikawal jika berlaku kerosakan. Bayangkan ia mengalami kerosakan ketika pemanduan ,pastinya ia boleh membahayakan keselamatan pemandu dan penumpang.

Pengawalan stereng berkait rapat dengan penyelarasan roda. Jika roda diselaras dengan betul dan tepat, ia akan memudahkan pemandu untuk mengawal roda stereng dan pemanduan akan tegak serta tidak tersasar.

Walaupun stereng jarang-jarang mengalami kerosakan, tetapi antara perkara yang akan berlaku jika stereng mengalami kerosakan adalah:


1. Kenderaan sukar dikawal semasa memandu

Kenderaan sukar dikawal semasa pemandu disebabkan beberapa faktor iaitu sambungan bebola harus dan tayar kekurangan angin.

Apabila sambungan bebola haus, adalah sukar untuk mengawal pergerakan kenderaan ke kiri dan ke kanan semasa pemanduan.Ini menyumbang kepada sudut stereng menjadi tidak tepat dan bolt-U menjadi longgar.

Apa yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan menggantikan cemat agung dengan yang baru. Galas roda berkenaan juga perlu diservis dengan cara meletakkan minyak gris pada galas guling tirus dan pasangkan semula galas pada roda.

Nat pengikat roda perlu diikat sehingga roda berkenaan tidak dapat dipusingkan. Kemudian longgarkan nat tersebut sebanyak 1/6 pusingan atau 60° dan seterusnya roda dipusingkan.

Jika anda dapati galas rosak roda, maka roda sukar untuk diputarkan dan perlu digantikan dengan galas yang baru.

Manakala jika bolt-U longgar, anda hanyalah perlu mengetatkan nat pengikat sehingga betul-betul ketat.

Periksa juga sama ada tayar anda kekurangan tekanan ataupun tidak. Anda perlu memastikan anda masukkan angin pada setiap tayar dengan tekanan yang sederhana. Lakukan semakan bagi mengenal pasti berapakah tekanan yang paling sesuai untuk setiap tayar dengan saiz line tertentu.

Contohnya jika anda mempunyai saiz tayar dengan rim 13 inci, tekanannya adalah antara 30-35 psi. Tekanan maksimum hanya diperlukan apabila anda membawa muatan lebih atau penumpang yang ramai. Ini kerana ia diperlukan untuk mengelakkan beban tertumpu pada penyerap kejutan (shock absorber)



2. Roda stereng akan merasa berat untuk digerakkan

Kebiasaannya, roda stereng akan merasa berat untuk digerakkan sama ada kerana tayar kekurangan angin atau tayar bocor ataupun unit servo bocor atau rosak.

Jika tayar anda kekurangan angin, pamkan tayar anda mengikut spesifikasi yang betul atau jika ia mengalami kebocoran, hantar tayar tersebut ke kedai tayar untuk dibaiki.

pam-tayar

Kebiasaan bagi stereng yang berkuasa, stereng menjadi berat untuk digerakkan kerana kebocoran atau kerosakan pada unit servo. Jika ini berlaku, anda perlu mendapatkan khidmat pusat servis kerana membaiki stering kuasa memerlukan kerja pembaikan oleh pakar dalam bidang tersebut.


Anda perlu mengetahui bahawa ciri-ciri stereng yang baik adalah:


  • Tidak mengalami getaran daripada roda stereng semasa kenderaan sedang bergerak.

  • Jarak bebas roda steering tidak terlalu longgar.

  • Roda stereng akan kembali kepada asal selepas stereng dipusingkan.

  • Kenderaan dapat dikawal dengan baik.

  • Stereng terasa ringan semasa memandu.

4 Comments

  1. BAGAIMANA saya mendapat pinjaman saya dari syarikat yang hebat ini

    Halo orang sayang saya, saya Linda McDonald, kini tinggal di Austin Texas, Amerika Syarikat. Saya seorang janda pada masa ini dengan tiga kanak-kanak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada April 2018 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya, tidak menjadi mangsa penuh kepada orang-orang yang ada di sana yang memanggil mereka pemberi pinjaman diri mereka semua penipuan, semua yang mereka mahukan ialah wang dan anda juga tidak mendengar dari mereka lagi mereka telah melakukannya kepada saya dua kali sebelum saya berjumpa Encik David Wilson yang paling menarik adalah bahawa pinjaman saya dipindahkan kepada saya dalam tempoh 74hours jadi saya akan menasihati anda untuk menghubungi Encik David jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dan anda pasti anda boleh membayarnya kembali pada masa yang anda boleh menghubunginya melalui e-mel ......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Tiada pemeriksaan kredit, tanpa kosigner dengan hanya kadar faedah 2% dan pelan pembayaran balik yang lebih baik dan jadilah jika anda mesti menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman tanpa cagaran kemudian hubungi Encik David Wilson hari ini untuk pinjaman anda

    Mereka menawarkan semua kategori pinjaman mereka

    Pinjaman jangka pendek (5_10years)
    Pinjaman jangka panjang (20_40)
    Pinjaman berjangka media (10_20)
    Mereka menawarkan pinjaman seperti
    Pinjaman rumah ............., Pinjaman perniagaan ........ Pinjaman hutang .......
    Pinjaman pelajar .........., Pinjaman permulaan perniagaan
    Pinjaman perniagaan ......., pinjaman Syarikat .............. dan lain-lain
    E-mel .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Apabila ia datang kepada krisis kewangan dan pinjaman maka pinjaman kewangan David Wilson adalah tempat untuk pergi tolong katakan kepadanya Saya Puan Linda McDonald mengarahkan anda Good Luck ................... ....

    ReplyDelete
  2. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wr.wb




    Kami di Arab Credit Group telah luar biasa ketika datang untuk membantu orang-orang dalam masalah keuanganan mereka dengan utang yang tak terhitung jumlahnya untuk membayar, tugas kami adalah untuk membantu Anda dengan pinjaman untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda, dan menjadi keuangan yang stabil lagi. platform pembayaran kami sederhana, kami menyediakan Anda dengan suku bunga terendah 2% pinjaman Anda dapat menemukan, Arab Credit Group adalah Perusahaan pinjaman yang dimiliki oleh Keluarga Arab kami, kami telah memutuskan untuk membantu saudara-saudari kami untuk menjadi kuat secara finansial seperti yang diperintahkan Tuhan. kami di sini untuk memberi Anda bantuan untuk sukses dalam hidup.

    Hubungi kami dengan.
    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com
    Pin BBM: {E39B5EE5}  

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post