Altenator kereta rosak, cara menguji dan mengesannya

ALTERNATOR adalah satu komponen dalam kenderaan yang berperanan sebagai penjana elektrik untuk menukarkan tenaga mekanikal kepada tenaga elektrik dalam bentuk arus berselang.

Walaupun altenator adalah satu komponen yang ringkas, ia memainkan peranan yang penting dalam operasi kenderaan kerana ia menjana tenaga elektrik untuk kereta daripada gerakan atau putaran komponen enjin kenderaan.

Wayar-wayar didalam alternator akan bergerak menerusi medan magnetik seterusnya menjana kuasa elektrik.

Arus elektrik Inilah yang akan digunakan untuk menghidupkan semua aksesori kereta anda baik untuk lampu utama lampu brek pendingin udara dan macam-macam lagi.

Ketika alternator mengalami kerosakan, ini bermakna bateri bersendirian menanggung beban membekalkan arus elektrik kepada semua komponen elektrikal yang lain dalam kenderaan.

Pastinya bateri tidak mampu bertahan lama jika tiada sokongan dan bantuan daripada alternator.

Alternator tidak menunjukkan kesan fizikal akan kerosakannya cuma tiba-tiba sahaja kereta anda gagal dihidupkan atau lampu penyaman udara dan sebagainya menjadi malap beransur-ansur dan terus padam sewaktu sedang dalam pemanduan. Lampu amaran pada papan pemuka mungkin juga menyala buat seketika ataupun anda mungkin tercium bau sesuatu dari bahagian dalam ruang enjin bunyi-bunyian yang tidak ada sebelum ini

altenator

Cara menguji dan memeriksa sama ada alternator kereta anda bermasalah.

1.Mengganti bateri kereta yang sudah melewati hayatnya adalah produser yang normal tetapi mengganti bateri beberapa kali dalam masa setahun menunjukkan wujudnya permasalahan lain pada sistem pengecasan elektrik kereta.

2.Dengan enjin dihidupkan (setelah bateri baru dipasangkan sempurna), pisahkan kabel pada terminal negatif bateri (-). Sepatutnya enjin akan terus hidup tanpa masalah.

Memisahkan terminal negatif(-) bermakna litar atau circuit bateri telah diputuskan dan enjin bergerak hanya dengan sokongan alternator. Enjin yang terus hidup menunjukkan unit alternator berkeadaan baik.

3.Proses pengecasan bateri dilakukan oleh Unit alternator. Seutas tali sawat atau 'drive belt' yang disambungkan ke alternator bertindak memutarkan 'pulley' dan proses pengecasan berlaku.

Periksa ketegangan tali sawat kerana kekenduran akan menyebabkan alternator gagal mengecas secara maksimum(full charging). Kekenduran atau 'freeplay' yang dibolehkan hanyalah 13mm (1/2 inci).

4. Tali sawat boleh menjadi lusuh akibat usia dan pencemaran minyak. Periksa kondisi tali sawat secara keseluruhan.

Gambar di bawah menunjukkan perbezaan tali sawat baru dengan yang mengalami kelusuhan teruk. Amati kesan dan gigi yang kelusuhan teruk akibat tiadanya pemeriksaan berkala.

/tali-sawat
tali sawat (timing belt) yang baru


tali-sawat-timing-belt
tali sawat( timing belt) yang lama dan lusuh serta rosak perlu ditukar


5. Periksa keadaan wayar/kabel yang bersambungan ke unit alternator serta kesan karat pada soket pendawaiannya. Penyambungan yang longgar boleh menyebabkan alternator tidak berfungsi.— EdisiRakyat.com, 28 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post