Khasiat tomato dan petua merawat 18 jenis penyakit

DALAM artikel kali ini saya ingin berkongsi dengan anda 18 petua merawat pelbagai jenis penyakit menggunakan tomato. Namun sebelum itu mari kita lihat serba sedikit pengenalan tentang tumbuhan berkenaan.

PENGENALAN

Tomato merupakan sejenis tumbuhan yang dikategorikan sebagai sayur dan ditanam sebagai sumber makanan. Tomato berasal dari Benua Amerika dan merupakan tumbuhan saka yang ditanam sebagai tumbuhan semusim.

Tomato boleh mencapai tinggi 1 hingga 3 meter dengan memaut pada pokok lain. Daun tomato berbentuk pinat dengan panjang 10 hingga 25 cm dan mempunyai 5 hingga 9 helai daun kecil, setiap satunya sehingga 8 cm panjang dengan pinggir berserat.

Kedua-dua batang dan daun tomato agak berbulu. Bunga tomato bersaiz 1 hingga 2 cm diameter dan berwarna kuning.

Buah tomato merupakan bahagian yang boleh dimakan. Saiznya berbeza mengikut jenis, dari 1 hingga 2 cm kepada lebih 10 cm, namun jenis yang paling banyak dijual mempunyai diameter di antara 5 hingga 6 cm.

Warna buah tomato juga berbeza-beza dan warna merah adalah yang paling popular. Warna merah tomato disebabkan oleh kehadiran likopena, iaitu karotenoid atau sebatian semula jadi yang memberikan warna merah kepada tomato dengan pelbagai khasiat kebaikan seperti antioksidan semulajadi yang baik untuk kesihatan badan.

pokok tomato

Hasil kajian daripada pakar penyelidik asing mendapati bahawa kandungan likopena adalah tinggi dalam pes, sos dan jus tomato.

Kandungan air dalam tomato adalah tinggi iaitu lebih daripada 90 peratus dan menjadikan tomato sebagai agen diuretik yang baik untuk menyahtoksin keluar daripada badan semasa diet.

KHASIAT TOMATO

Sebagai sumber penting galian, vitamin dan asid kesihatan, tomato (Lycopersicon) adalah salah satu tanaman sayur-sayuran yang paling banyak ditanam di seluruh dunia.

Kajian menunjukkan bahawa penggunaan tomato dan produk berasaskan tomato membantu untuk mengelakkan pelbagai pembentukan kanser, terutamanya kanser prostat dan penyakit jantung.

Terdapat juga kajian yang mengatakan pengambilan sayur dan buah termasuk tomato penting dalam mencegah kanser dan masalah kardiovaskular.

Tomato mengandungi komponen seperti lycopene, fenolik, flavonoid, vitamin C, dan vitamin E yang berfungsi sebagai agen antioksida. Kulit tomato mengandungi kandungan lycopene yang tinggi berbanding isi dan bijinya.

Selain itu, kulit tomato mengandungi asid amino perlu dan biji tomato pula tinggi dengan kandungan mineral dan asid lemak mono tidak tepu. Kulit tomato mengandungi 2.5 kali lebih banyak likopen berbanding isinya. Kulit tomato juga mengandungi sebatian fenolik dan asid askorbik.

Tomato dan produk berasaskan tomato menyumbang lebih daripada 85 peratus jumlah likopen. Tembikai, limau gedang merah jambu, aprikot, jambu merah dan betik juga merupakan sumber yang kaya dengan likopen.

Kandungan lycopene dalam tomato berbeza dengan jenis tomato. Semakin meningkat jumlahnya apabila tomato masak.

Tomato juga kaya dengan sumber seperti serat, vitamin A, vitamin C, dan kajian ke atas likopen menunjukkan bahawa peningkatan pengambilan tomato yang kaya dengan lycopene mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis kanser.

Selain likopen, violaxanthin, neoxanthin, lutein, zeaxanthin, a-cryptoxanthin, b-cryptoxanthin, a-karotena, b-karotena, g-karotena, z-karotena, neurosporene, phytoene, phytofluene, cyclolycopene dan b-karotena 5, 6-epoksida adalah karotenoid lain biasanya boleh didapati dalam tomato dan produk-produk berasaskan tomato.

Dalam banyak-banyak karotenoid, a-karotena, b-karotena, dan b-cryptoxanthin sahaja mempunyai aktiviti pro vitamin A kerana mereka ditukar kepada retina oleh mamalia.

Likopen merupakan karotenoid semulajadi yang hadir dalam tomato. Antara karotinoid, likopen merupakan komponen utama yang terdapat dalam serum. Kandungan lycopene juga boleh ditemui dalam testis, kelenjar adrenal, dan prostat.

Beberapa kajian baru-baru ini mengenai pengkulturan sel, haiwan dan epidemiology telah menunjukkan kesan pengambilan lycopene dapat mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik seperti kanser dan penyakit jantung koronari.

Lycopene ialah salah satu pigmen yang memberikan warna merah kepada buah-buahan terutama tomato masak. Ia telah mendapat perhatian dalam kajian kerana mempunyai kesan yang baik kepada kesihatan dan merawat penyakit.

PETUA TRADISIONAL MENGGUNAKAN TOMATO DI DALAM MERAWAT PENYAKIT

1. Darah bertoksik atau darah kotor
Perah buah tomato, campur dengan satu sudu besar madu kemudian minum tiga kali sehari.

2. Tekanan darah tinggi
Basuh bersih satu atau dua biji buah tomato yang telah masak dan segar. Makan secara mentah pada waktu pagi semasa perut masih kosong.

3. Gusi berdarah
Makan sebiji buah tomato bersama sedikit gula ketika perlu.

4. Sakit kuning kerana hepatitis A
Kisar buah tomato yang telah masak secukupnya menjadi jus kemudian minum sebanyak satu gelas. Lakukan tiga kali sehari sebagai rutin.

5. Merawat jerawat

Cara 1:
Belah dua biji buah tomato masak, gosokkan pada wajah sebelum tidur malam dibiarkan semalaman dan keesokan paginya Basuh dengan air suam. Lakukan selalu sehingga jerawat sembuh.

Cara 2:
Hancurkan tomato segar dan sapu rata bahan tersebut pada kulit muka yang berjerawat. Biarkan selama sejam atau lebih sebelum dibilas dan dikeringkan. Buat setiap hari sehingga jerawat hilang.

6. Sakit perut memulas (diarea)

Cara 1:
Makan buah tomato secara mentah atau dimasak.

Cara 2:
Ambil buah tembikai dan buah tomato dalam kuantiti yang sama banyak. Kisar sehingga menjadi jus. Minum segelas jus tersebut dan lakukan tiga kali sehari.

7. Sengal tulang
Masukkan buah tomato mentah ke dalam masakan yang dimakan setiap hari secara teratur.

8. Amebiasis (jangkitan usus besar)
Ambil biji habatussauda muda bersama satu sudu bawang putih yang telah dipotong halus. Campur di dalam satu gelas jus tomato yang di letak sedikit garam. Minum setiap hari sebelum sarapan pagi selama 2 minggu berturut-turut.

9. Vertigo (pening kepala)
Hiris lima ulas bawang putih dan hancurkan sedikit, kemudian goreng sebentar dengan minyak zaitun. Tambahkan sedikit perahan tomato dan telur serta sedikit garam dan rempah ratus, menjadi telur dadar bawang putih.

Makan 3 kali sehari dalam 7 hari berturut-turut. Telur dadar bawang putih ini sangat baik dalam menghentikan pening kepala.

10. Mengecilkan liang roma
Campur kan Satu sudu jus tomato segar dengan 2 hingga 4 titik jus limau. Sapukan bahan tersebut menggunakan kapas pada kulit wajah dan urut perlahan-lahan. Biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air suam untuk mengecilkan lagi liang roma selepas itu sapukan pelembab muka.

11. Membersihkan kulit muka

Cara 1:
Topeng muka menggunakan campuran tomato dan avokado amat sesuai untuk kulit kombinasi (berminyak, biasa dan kering) kerana menggabungkan astrigen dan antiseptik yang boleh mengurangkan kandungan minyak serta noda hitam pada kulit.

Topeng penyegar muka ini kaya dengan vitamin A, C dan E — kesemuanya penting untuk kulit yang sihat. Untuk membuat topeng muka ini hancurkan tomato dan avokado di dalam mangkuk dan sapukan pada muka, bila selepas 20 hingga 30 minit.

Cara 2:
Boleh juga sapukan campuran jus tomato segar dengan jus timun pada kulit muka untuk mengawal minyak dan jerawat.

12. Menyejukkan kulit yang rosak
Kisah sebiji tomato dan campur kan 2 sudu yogurt. Sapu bahan tersebut pada kulit muka dan biarkan selama 20 minit. Bilas menggunakan air suam.

Gabungan tomato dan yogurt mampu menyejukkan kulit dan mengurangkan kesan kesakitan termasuk akibat selaran matahari dan kerengsaan kulit.

Hal ini demikian kerana yogurt merangsang protein pada kulit dan menjadikannya lembut manakala tomato menyejuk dan meneutralkan permukaan kulit.

13. Kencing manis
Kandungan karbohidrat dalam tomato sangat rendah, makan tomato baik untuk pesakit diabetes. Tomato dikatakan sangat berkesan dalam mengawal peratusan gula dalam air kencing pesakit diabetis.

14. Rawatan mata
Selain lobak merah dan berry baik untuk mata, tomato juga baik hari ini demikian kerana tomato kaya dengan vitamin A.

Vitamin A amat bermanfaat untuk kesihatan mata khasnya rabun malam dan rabun jauh serta penyakit-penyakit mata yang lain akibat kekurangan vitamin.

Daun tomato pula berguna untuk merawat saraf optik dan lemah mata.

Caranya ialah ambil Segenggam daun tomato yang baru dipetik. Bilas dan rendam selama 15 minit dalam air yang tidak terlalu panas di dalam bekas tertutup dan sejatkan.

Air ini hendaklah diminum sesudu teh setiap kali sebelum mengambil sajian Utama 3 kali sehari.

15. Obesiti
Tomato sangat berguna dalam rawatan obesiti. Makanlah 1 atau 2 biji tomato ranum pada awal pagi tanpa sarapan selama 2 bulan. Ini dianggap kaedah selamat untuk mengurangkan berat badan.

Pada waktu yang sama tomato membekalkan elemen-elemen makanan penting untuk mengekalkan kesihatan.

16. Gangguan usus dan hati.
Minum segelas penuh jus tomato segar dan dicampur dengan secubit garam serta lada sulah. Seeloknya diminum pada awal pagi.

Ini merupakan petua berkesan untuk mengurangkan mabuk wanita mengandung, merawat masalah berkaitan hempedu dan hati serta jaundis.

Petua ini juga berkesan merawat masalah penghadaman, angin di dalam usus, dan sembelit.

17. Gangguan pernafasan
Sebelum tidur telan 3 ulas bawang putih. Kemudian minum segelas penuh jus tomato segar, dicampur dan madu dan secubit serbuk pelaga. Ini merupakan petua berkesan merawat penyakit TB dan jangkitan paru-paru.

Petua ini juga dapat meningkatkan pertahanan tubuh dan menghalang penolakan serta percampuran ubat-ubatan yang sering berlaku kepada pesakit tibi.

Bagi pesakit lelah pula rawatan ini melegakan Sesak nafas di dalam bronkiol dan pengeluaran mukus (lendir) melampau serta kekejangan.

18. Ibu yang menyusukan bayi
Ibu yang menyusukan bayi digalakkan makan tomato. Memakan produk berasaskan tomato (atau tomato yang dimasak) boleh meningkatkan kandungan likopena dalam susu ibu. Ini tentunya baik untuk kesihatan bayi.EdisiRakyat.com, 22 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post