Soal jawab agama tentang wudhu yang sempurna, JOM! Tanya Ustaz

WUDUK dari segi bahasa bermaksud menggunakan air untuk kegunaan pada anggota-anggota yang tertentu. Dari segi syarak, wuduk bermaksud membasuh beberapa anggota badan yang tertentu dengan menggunakan air yang di mulai dengan niat.

Dipetik dalam buku JOM! Tanya Ustaz, terdapat berapa kemusykilan mengenai wuduk yang dikongsikan dan dijawab oleh Doktor Nik Yusri Musa iaitu pensyarah di pusat pengajian umum Universiti Kebangsaan Malaysia dalam jurusan Usuluddin dan hadis.

Antara kemusykilan atau persoalan mengenai wuduk yang dikongsi dan boleh dijadikan panduan adalah:

1. Sahkah solat jika terlupa hendak mengambil wuduk?

Jawapan:

Solat tanpa wuduk tidak sah daripada awal lagi.  Seseorang yang tidak berwudhu atau terlupa berwuduk hendaklah menghentikan solatnya apabila teringat. Bersegera berwuduk dan solat lah kembali. Haram meneruskan solat dalam keadaan mengetahui bahawa sebenarnya anda belum lagi berwuduk.

tanya-ustaz

2. Batalkah wuduk yang diambil sambil berbual-bual?

Jawapan:

Tidak batal wuduk yang diambil sambil berbual-bual. Namun perlu diingat bahawa setiap ibadat yang kita lakukan termasuk berwuduk hendaklah dilaksanakan dengan khusyuk iaitu memahami serta menghayati dengan sepenuh hati.

Hendaklah tawaduk serta merendah diri kepada Allah SWT. Berbual-bual semasa mengambil wuduk bermakna tidak menjaga adab dan akhlak ketika mengerjakan ibadah kepada Allah SWT. Walaupun tidak membatalkan wuduk, perbuatan itu (berbual-bual) telah menghilangkan rasa khusyuk dan tawaduk dalam beribadat (berwudhu).

Sedangkan kedua-dua (sifat) rasa tersebut sangat penting semasa melaksanakan ibadat. Hindari berbual-bual semasa berwuduk kerana ia adalah perbuatan yang sia-sia.


3. Bolehkah solat dengan wuduk yang kita tidak yakin masih ada atau sudah batal?

Jawapan:

Sah solat seseorang yang syak atau tidak yakin wuduk masih ada atau sudah terbatal. Ini kerana asalnya dia sudah berwuduk atau ragu-ragu itu datang kemudian.

Hilangkan ragu-ragu itu dan hendaklah yakin wuduk yang diambil tadi masih belum batal.

Namun jika timbul keyakinan di dalam hati bahawa telah berlaku sesuatu hal yg membatalkan wuduk contohnya terkentut, pada waktu itu diharamkan solat dan hendaklah berwuduk semula.


4. Bolehkah mengambil wuduk sekadar yang wajib atau yang rukun sahaja?

Jawapan:

Boleh dan sah wuduk. Namun demikian melakukan perkara-perkara yang disunatkan ketika berwudhu adalah lebih baik lagi.

Perkara-perkara sunat menjadi pelengkap atau berperanan mengelokkan/menyempurnakan perkara-perkara rukun yang dilakukan dengan kurang sempurna.

Bukan sahaja dalam wuduk, dalam ibadat solat pun begitu. Solat sunat menjadi 'penampal' kecacatan dalam solat fardhu.

Selain itu amalan sunat adalah cara paling mudah bagi seseorang itu meraih kasih sayang Allah SWT. Ini kerana Allah sangat kasih kepada hamba-hambanya yang suka melakukan amalan-amalan sunat.


5. Bolehkah berwuduk semasa sedang berhadas besar?

Boleh berwuduk ketika sedang dalam hadas besar tetapi sekadar berwuduk itu sahaja. Tidak boleh melakukan ibadah seperti memegang Al Quran, solat mengaji dan sebagainya.

Wuduk tidak menghilangkan hadas besar. Hadas besar terangkat atau 'bersih' hanya selepas melakukan mandi wajib.


6. Bolehkah mengambil wuduk dengan tidak mengikut urutan?

Tidak boleh mengambil wuduk dengan tidak mengikut turutan. Wuduk yang tidak mengikut urutan hukumnya tidak sah. Wuduk mengikut turutan ialah:

i)Membasuh tangan hingga ke pergelangan tangan(sunat)
ii)Berkumur-kumur (sunat)
iii)Memasukkan air ke dalam rongga hidung (sunat)
iv)Membasuh muka
v)Membasuh kedua-dua tangan hingga ke siku
vi)Meratakan air di sebahagian kepala
vii)Membasuh kedua belah telinga (sunat)
viii).Membasuh kedua belah tapak kaki hingga ke buku lali.


ambil-wudhu


7. Batalkah wuduk seseorang yang mendapat kemalangan hingga menyebabkan berlaku pendarahan dan perlukah berwudhu semula?

Jawapan:

Berlaku pendarahan tidak membatalkan wudhu. Bersihkan sahaja darah yang keluar dari luka kemalangan itu. Namun jika berwuduk semula adalah lebih baik.

Berwuduk dengan tujuan memperbaharui wudhu bukan kerana diyakini wuduknya batal kerana wuduknya masih sah.


8. Batalkah wuduk jika tersentuh kulit orang bukan Islam yang sama jantina (lelaki sentuh lelaki dan perempuan tersentuh perempuan)

Jawapan:

Tersentuh kulit dengan bukan Islam tidak termasuk dalam perkara-perkara yang membatalkan wuduk melainkan jika yang disentuh itu berlainan jantina yang mana lelaki tersentuh kulit perempuan bukan Islam dan sebaliknya.— EdisiRakyat.com, 28 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post