Berhenti merokok mampu menghilangkan stress dan tekanan

BERHENTI merokok mampu meredakan stress dan tekanan?Benarkah? Pasti soalan ini akan bermain di fikiran perokok tegar apabila dihadapkan dengan informasi seperti ini.

Ramai perokok memberi alasan bahawa mereka mahu menghisap rokok kerana merasa ia mampu mengurangkan ketegangan jiwa sehingga sukar bagi mereka untuk menghentikan kebiasaan tersebut. Tetapi, tahukah anda bahawa terdapat beberapa kajian yang membuktikan perkara ini adalah sebaliknya?

Satu kajian yang dijalankan di Britain membuktikan bahawa tahap rasa tertekan yang kronik boleh menurun apabila perokok berhenti dari kebiasaannya.

perokok

Kajian tersebut yang melibatkan 469 perokok yang cuba berhenti merokok setelah dimasukkan ke hospital kerana mengalami penyakit jantung.

Hasil kajian menunjukkan bahawa pesakit yang menjauhi rokok selama setahun mengalami penurunan dari tahap tekanan yang mereka rasakan, demikian yang dilaporkan oleh Reuters Health.

Berbeza pula dengan pesakit jantung yang terus merokok di mana tekanan dan ketegangan jiwa yang dialami tidak mengalami perubahan, menurut sebilangan pengkaji dari Barts and The London School of Medicine and Dentistry.

Terdapat satu kajian yang dilaporkan dalam Jurnal Addiction yang menyokong teori tersebut.

Satu kajian dilakukan kepada beberapa orang yang mana menunjukkan sebenarnya merokok menyumbang kepada penyebab rasa tertekan yang kronik.

Meskipun seseorang menganggap bahawa merokok dapat melepaskan rasa tertekan buat sementara semasa menghadapi situasi yang berat, namun sebenarnya merokok itu sendiri kemungkinan besar dapat menyebabkan rasa tertekan pada jangka panjang.

Dalam perkara ini, para pengkaji yang telah membuat penemuan ini mengatakan bahawa hasil kajian mereka menyokong idea bahawa kebergantungan pada rokok merupakan penyumbang rasa tertekan kronik sehingga mereka menyarankan bahawa berhenti merokok bukan sahaja bermanfaat untuk kesihatan fizikal perokok malahan juga untuk kesihatan mental perokok.

Saranan ini adalah sesuatu yang sangat baik untuk disambut kerana umum mengetahuki kandungan di dalam rokok itu adalah sangat tidak sihat dan bahaya untuk kesihatan bukan sahaja kepada perokok tetapi kepada mereka yang menghidu asap rokok tersebut.

Merokok menyebabkan sekitar 90% atau 9 daripada 10 dari semua kematian adalah akibat kanser paru-paru pada lelaki dan wanita.

Risiko kematian akibat merokok terus meningkat selama 50 tahun terakhir.

Tahukah anda apakah kandungan di dalam rokok?

Terdapat 4000 komponen kimia yang ditemukan di dalam rokok dan 250 di antaranya berbahaya bagi kesihatan manusia.


Beberapa bahan kimia berbahaya yang terkandung di dalam rokok adalah seperti:


kandungan rokok


Nikotin, kandungan yang kononnya mampu menyebabkan perokok berasa tenang. Nikotin boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah, denyut jantung, aliran darah ke jantung dan penyempitan pembuluh darah. Ia juga menyebabkan pengerasan dinding arteri yang boleh mengakibatkan serangan jantung.

Tar, yang terdiri daripada lebih 4000 bahan kimia yang mana 60 bahan kimianya bersifat karsinogen. Kandungan tar akan menempel pada paru-paru dan menyebabkan gigi bewarna coklat kekuningan.

Sianida, sebatian kimia yang mengandungi kumpulan siano.

Benzena, juga dikenali sebagai bensol, bahan kimia organik yang mudah terbakar dan tidak berwarna yang boleh menyebabkan leukimia.

Kadmium, logam yang sangat beracun dan radioaktif. Ia boleh mengganggu perbaikan DNA dan merosak lapisan pembuluh darah arteri dan menyumbang kepada kerosakan ginjal.

Metanol (alkohol kayu), alkohol yang paling ringkas yang juga dikenali sebagai metil alkohol.

Asetilena, merupakan sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana.

Amonia, boleh ditemui di mana-mana, tetapi sangat beracun dalam gabungan dengan unsur-unsur tertentu.

Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat. Ia boleh menyebabkan kanser paru-paru.

Hidrogen sianida, racun yang digunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut. Zat ini juga digunakan sebagai bahan pembuat plastik dan racun perosak.

Arsenik, bahan yang terdapat dalam racun tikus dan digunakan untuk mengawet kayu. Ia boleh menyumbang kepada pelbagai penyakit kanser.

Karbon monoksida, bahan kimia toksik yang ditemui dalam asap buangan kereta. Karbon monoksida akan menurunkan jumlah oksigen yang dibawa di dalam sel darah merah lalu meningkatkan jumlah kolesterol yang diserap ke lapisan dalam arteri sehingga boleh menyebabkan pengerasan arteri atau aterosklerosis.


Adakah bahan-bahan ini mampu menghilangkan stress yang anda sedang anda rasakan seperti yang anda percaya?

stress

Adakah anda benar-benar mahu bahan kimia seperti ini berada di dalam tubuh anda?

Fikir-fikirkanlah dan semoga ini menjadi penyebab anda lebih bersemangat untuk berhenti merokok demi diri anda dan orang-orang yang tersayang.— EdisiRakyat.com, 9 November 2017

2 Comments

  1. Halo,
    Adakah anda sedang mencari pinjaman pelaburan dan swasta? Cari tidak lebih lagi kerana anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! AVANT FINANCE LIMITED memberi pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%, sila hubungi kami melalui e-mel melalui:

    avantloanson@gmail.com

    WhatsApp: +15188558774

    WEBSITE: www.avantloanson.com/en

    ReplyDelete
  2. Detail saya
    Nama: Hariyanti Malta
    Email: hariyantimalta@gmail.com






    Keluarga saya dan saya akan selalu berterima kasih kepada Credit Financial Group yang telah meminjamkan kami untuk memulai bisnis kami sendiri dan melunasi hutang keluarga kami, Keluarga saya telah menderita hutang jangka panjang selama bertahun-tahun yang kami cari yang akan membantu kami dengan pinjaman untuk melunasi hutang dan memulai bisnis tetapi tidak dapat menemukan apa-apa sebagai gantinya kami menderita lebih banyak kerugian dari beberapa pemberi pinjaman uang palsu, sebelumnya saya menemukan Credit Financial Group dan hari-hari saya dari kekhawatiran dan hutang berakhir, saya meminta pinjaman untuk 600 juta kemudian saya diminta untuk mengisi dalam beberapa dokumen dan pinjaman saya disetujui, dan dalam dua hari saya menerima berita dari bank bahwa saya telah menerima kredit sebesar 600 juta. keluarga saya dan saya telah hidup dalam kebebasan finansial sejak itu, semua berkat Credit Financial Group atas ketulusan dan kesetiaan mereka untuk membantu mereka dengan masalah keuangan di seluruh dunia. Semoga Tuhan terus menguatkan Anda. jika Anda menghadapi masalah keuangan atau Anda memiliki banyak hutang untuk dibayar, saya meminta Anda untuk menghubungi Credit Financial Group secara terperinci di bawah ini dan Anda akan sangat bahagia.

    Perusahaan: CREDIT FINANCIAL GROUP
    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM INVITES: {DDA46523}

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post