Lima kegunaan roti tamat tempoh yang ramai tidak tahu

ROTI yang tamat tempoh mempunyai pelbagai kegunaan yang ramai tidak tahu. Roti adalah makanan ruji yang sangat popular sejak berjuta tahun yang dahulu.

Ia merupakan makanan berasaskan tepung dan air yang mana diadun dengan tambahan pelbagai bahan dan cara untuk menghasilkannya. Ini menyebabkan terhasilnya pelbagai jenis roti dengan rupa bentuk tekstur dan rasa yang berbeza.

Secara asasnya, roti tanpa tambahan bahan lain dan hanya berasaskan tepung dan air mempunyai kalori yang rendah iaitu 264 kalori bagi 100 g roti.

Salah satu cara pembuatan roti yang mudah adalah di mana tepung gandum digaul dengan yis untuk menghasilkan doh dan dibakar dalam oven. Roti menjadi kenyal dan melantun disebabkan gluten yang tinggi.

roti

Roti mudah menjadi berkulat disebabkan kelembapan roti yang tinggi, suhu yang hangat dan berangin yang menggalakan pembiakan kulapuk. Kulapuk mendapat nutrien yang mencukupi untuk membiak melalui roti. Oleh sebab itu, pengilang akan meletakkan tempoh anggaran roti mampu bertahan dari jangkitan kulat.

Apabila tempoh tamat roti telah sampai, ramai orang yang gemar membuang roti tersebut kerana takut keracunan makanan. Di bawah ini disenaraikan beberapa kegunaan roti yang telah tamat tempoh.



1) Menghilangkan bau peti sejuk

Pasti anda tidak tahan apabila peti ais anda mengeluarkan bau yang kurang enak kerana terlalu banyak makanan di dalamnya. Bau-bauan ini kadang-kadang menjadikan kita buntu dan kadangkala terasa was-was dengan kebersihan makanan yang berada dalam peti sejuk.

Selain menggunakan arang yang perlu dibeli, apa kata anda gunakan apa yang ada di rumah. Anda boleh menghilangkan bau peti sejuk ini dengan mengambil roti yang telah tamat tempoh lalu dibakar di dalam pembakar roti sehingga garing. Roti yang telah garing itu diletakkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari untuk menyerap bau di dalam peti ais lalu bolehlah dibuang selepas itu.


2) Dijadikan serbuk roti

Serbuk roti sangat enak dijadikan penambah rasa bagi masakan untuk menjadikan sesuatu makanan rangup contohnya apabila membuat salutan bebola ayam dan macam-macam resepi lain.

Serbuk roti banyak terdapat dijual di pasaran dalam pelbagai jenama, tetapi apa kata anda buat sendiri dengan menggunakan roti yang sudah tamat tempoh tetapi masih belum berkulat.

serbuk-roti

Caranya sangat mudah. Ambil roti tersebut dan dipotong kecil-kecil. Kemudian, susun di dalam loyang pembakar dan bakar sehingga garing pada kepanasan tertentu. Setelah itu, roti tersebut dikisar kering dan terhasillah serbuk roti. Serbuk roti boleh disimpan selama beberapa bulan asalkan diletakkan dalam bekas tertutup dan tidak terdedah kepada kelembapan.


3) Mengutip kaca

Pernah tak anda tercedera ketika mengutip kaca yang jatuh di lantai? Kadangkala akibat kecuaian, kita terlanggar bingkai gambar atau menjatuhkan barangan kaca.

Pasti tindakan pantas yang terlintas di fikiran anda adalah cepat-cepat ingin mengutip kaca tersebut agar tidak mencederakan anda ataupun ahli keluarga anda yang lain. Malangnya mengutip dengan tangan boleh mencederakan anda. Menyapu dengan penyapu juga kadangkala meninggalkan serpihan kecil yang boleh mencederakan kaki anda dan orang yang menggunakan laluan tersebut.

Selepas ini, apa kata anda cuba gunakan roti yang telah tamat tempoh untuk mengutip kaca yang bersepah di atas lantai dengan melekapkan roti tersebut di kawasan kaca halus yg bersepah.


4) Jadikan baja pokok

Pasti anda tidak tahu bahawa roti sangat berkesan untuk dijadikan baja. Terdapat 2 cara untuk membuat baja ini. Cara pertama yang paling mudah ialah, ambil roti yang telah tamat tempoh, kemudian dikeringkan di bawah cahaya matahari ataupun bolehlah dibakar di dalam pemanggang.

Kemudian, ramaskan roti yang telah kering itu sehingga hancur dan bolehlah ditabur di sekeliling pasu atau tanaman anda. Ia akan memberikan nutrien kepada tanaman-tanaman anda.

Cara kedua adalah dengan membuat baja berasaskan mikroorganisma dengan hanya menggunakan roti dan air melalui proses peraman.

Caranya, ambil 3-4 keping roti yang telah tamat tempoh tetapi masih elok dan tidak berkulat, lalu dimasukkan ke dalam botol minuman 2L. Kemudian, penuhkan botol tersebut diisikan dengan air yang telah ditapis atau air hujan. Jangan menggunakan air paip kerana air paip mengandungi kandungan klorin.

baja-roti

Kemudian tutup botol tersebut dan simpan ditempat gelap selama 4-7 hari. Selepas itu, anda boleh gunakan air peraman itu dengan mencampurkan dengan setengah baldi air tidak berklorin dan bolehlah menyiram pokok anda.

Air peraman roti ini boleh bertahan hingga 14 hari. Air peraman ini boleh bertahan 6-12 bulan jika mikroorganisma di dalamnya dibekalkan dengan makanan iaitu dengan meletakkan sedikit gula di dalamnya 2 kali sebulan.


5) Jadikan makanan haiwan

Roti yang tamat tempoh janganlah terus dibuang sebaliknya anda boleh beriadah bersama keluarga dengan membawa roti tersebut ke kawasan yang kelihatan banyak burung atau monyet.

Anda bukan sahaja dapat mengelakkan pembaziran, berbuat ihsan kepada binatang malah dapat membuat satu aktiviti yang berfaedah bersama keluarga anda.

8 Comments

  1. BAGAIMANA saya mendapat pinjaman saya dari syarikat yang hebat ini

    Halo orang sayang saya, saya Linda McDonald, kini tinggal di Austin Texas, Amerika Syarikat. Saya seorang janda pada masa ini dengan tiga kanak-kanak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada April 2018 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya, dan kebanyakan bank menolak kredit saya, tidak menjadi mangsa penuh kepada orang-orang yang ada di sana yang memanggil mereka pemberi pinjaman diri mereka semua penipuan, semua yang mereka mahukan ialah wang dan anda juga tidak mendengar dari mereka lagi mereka telah melakukannya kepada saya dua kali sebelum saya berjumpa Encik David Wilson yang paling menarik adalah bahawa pinjaman saya dipindahkan kepada saya dalam tempoh 74hours jadi saya akan menasihati anda untuk menghubungi Encik David jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman dan anda pasti anda boleh membayarnya kembali pada masa yang anda boleh menghubunginya melalui e-mel ......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Tiada pemeriksaan kredit, tanpa kosigner dengan hanya kadar faedah 2% dan pelan pembayaran balik yang lebih baik dan jadilah jika anda mesti menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman tanpa cagaran kemudian hubungi Encik David Wilson hari ini untuk pinjaman anda

    Mereka menawarkan semua kategori pinjaman mereka

    Pinjaman jangka pendek (5_10years)
    Pinjaman jangka panjang (20_40)
    Pinjaman berjangka media (10_20)
    Mereka menawarkan pinjaman seperti
    Pinjaman rumah ............., Pinjaman perniagaan ........ Pinjaman hutang .......
    Pinjaman pelajar .........., Pinjaman permulaan perniagaan
    Pinjaman perniagaan ......., pinjaman Syarikat .............. dan lain-lain
    E-mel .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Apabila ia datang kepada krisis kewangan dan pinjaman maka pinjaman kewangan David Wilson adalah tempat untuk pergi tolong katakan kepadanya Saya Puan Linda McDonald mengarahkan anda Good Luck ................... ....

    ReplyDelete
  2. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. Nama saya Elang Endah Saya seorang wanita bisnis di Indonesia dan saya bepergian ke negara lain karena bisnis, saya beberapa waktu yang lalu saya memiliki kemunduran dalam bisnis saya karena seseorang yang saya percayai begitu banyak berbohong kepada saya dan mengambil banyak uang saya. modal dengan harapan mengirimi saya barang. Saya mulai mencari bantuan dan seorang teman memperkenalkan saya ke Arab Credit Group Beberapa bulan yang lalu, saya takut karena cerita yang saya dengar tentang pinjaman online sebelumnya, tetapi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya harus mencobanya, setelah menyelesaikan semua persyaratan yang saya miliki. pinjaman sebesar 700jt telah ditransfer kepada saya dan hari ini saya sepenuhnya kembali ke bisnis, jika Anda memiliki tantangan keuangan atau Anda mencari modal untuk memulai bisnis Anda sendiri di sini adalah kesempatan Anda, jika mereka dapat membantu saya tahu mereka akan membantu Anda juga . hubungi Arab Credit Group hari ini dan Anda akan senang melakukannya.

    Detail saya
    nama: Elang Endah
    email: elangendah7@gmail.com

    hubungi Arab Credit Group menggunakan.
    Perusahaan: Arab Credit Group 
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Anda semua dipersilakan untuk PERUSAHAAN KREDIT ISKANDAR LESTARI rumah dengan pinjaman besar dan pinjaman ramah pelanggan kami memberikan pinjaman mulai dari miliaran hingga semua calon pelanggan kami dari bagian manapun di dunia dan kami juga ingin Anda semua tahu bahwa kami tidak curang atau menipu pelanggan kami sebagai prioritas utama kami adalah untuk memastikan semua pelanggan kami 100% puas dan senang dengan layanan kami sehingga jumlah minimal yang kami berikan sebagai pinjaman adalah 70juta/RM20679,43 dan maksimumnya adalah dalam miliaran yang berarti Anda dapat juga berlaku dalam miliaran [30 hingga 40 miliar] untuk proyek dan bisnis investasi besar Anda. Kami juga ingin Anda semua mengerti bahwa kami telah menciptakan platform yang mencakup keadaan psikologis pelanggan sehingga pelanggan kami memiliki kesempatan untuk berbicara atau mengobrol dengan staf kami di kantor pusat di Inggris melalui angka-angka yang telah ditampilkan di bawah ini dan juga kepada Manajer Layanan Cabang kami [BSM]

    Kantor pusat:

    Tel:::[+44] 7480 729811
    W/A: [+44] 7480 729811
    Instagram:@Iskandar_Lestari _Loan_Firm
    Facebook:https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7
    Web:https://wordpress.com/view/iskandarlestari.wordpress.com

    1] Kantor Cabang:

    Manajer Layanan Cabang[B.S.M]
    Tel:[+62] 816-1754-7646
    W/A:[+62] 816-1754-7646
    Negara: Indonesia

    2] Kantor Cabang:

    Manajer Layanan Cabang [B.S.M]
    Tel:+60 11-2375-9663
    W/A:+60 11-2375-9663
    Negara:Malaysia

    Courtesy: ISKANDAR LENDERS INC.

    ReplyDelete
  5. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  6. Pekerjaan: Real Estat / keramahan
    posisi: Direktur Utama
    Nama: Najwa Mohammed
    Kota: Miri
    Pinjaman yang saya dapatkan: Rm 1,5 juta
    suku bunga: 1%
     Email saya: najwamohammed369@gmail.com


    Halo, saya berterima kasih kepada Allah SWT atas kebaikan dan berkah yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM awal tahun 2020 ini, saya ingin media ini membiarkan sesama muslim di Malaysia, Tahun lalu saya telah mengajukan pinjaman berkali-kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya melalui berita bisnis menonton saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dalam wawancara menjelaskan paket mereka dan bagaimana mereka terbang untuk memberikan pinjaman dan dana amal kepada orang-orang yang ingin memulai bisnis tahun ini. Jadi, saya mendengarkan dan saya menghubungi mereka dengan deatail kontak mereka di televisi, saya melamar Rm 1,5 juta, pada tingkat 1% dan pinjaman saya disetujui dan saya mendapatkan pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman dan berinvestasi lebih banyak ke real estat suami saya. suami saya dari indonesia, banjir mempengaruhi rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapatkan pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga. Jika Anda ingin perusahaan pinjaman nyata dan sah Anda bebas untuk mendaftar sekarang dan mendapatkan pinjaman Anda . Selalu ingatkan diri Anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah menyerah. Semakin Anda jatuh, semakin kuat Anda untuk bangun. Jangan pernah menyerah bagaimanapun caranya. Buat janji untuk mimpi Anda seolah-olah Anda berjanji kepada anak Anda. Saya berharap Anda tahun yang lebih besar. Semoga Allah memberkati mereka, Allah

    DAFTAR SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete
  7. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  8. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post