Manfaat bawang merah untuk rawat jantung, kanser, hidung berdarah dan kesihatan anda

BAWANG merah tentunya membuat anda terfikir tentang penggunaanya dalam masakan. Ia bukanlah sesuatu makanan yang digemari semua orang, tetapi tahukan anda khasiat yang terkandung dalam bawang merah mampu memberi banyak manfaat untuk kesihatan anda.

Menurut penyelidik, bawang merah dapat melakukan keajaiban ketika dimakan mentah, seperti menghentikan pendarahan hidung, mencegah masalah jantung, dan bahkan membunuh sel-sel kanser.

Bukan itu sahaja, bawang merah yang kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral, seperti folat, tiamin, kalsium, magnesium, kalium, mangan dan vitamin C, K dan B-6 mampu membantu menjaga kesihatan tubuh setiap hari dan boleh membantu mencegah penyakit kronik.



Antara keajaiban yang boleh dilakukan oleh bawang merah untuk kesihatan anda adalah:

1. Menghentikan Pertumbuhan Sel Kanser

Terdapat kajian yang menyatakan bahawa penggunaan bawang merah  dengan bantuan sebatian sulfur, berupaya untuk melindungi tubuh dari kanser perut dan ulser.

Bukan itu sahaja, ia juga boleh membantu dalam melawan bakteria dalam saluran kencing anda.


2. Kawalan Diabetes

Bawang merah yang dimakan mentah boleh membantu mengawal diabetes kerana keupayaannya untuk meningkatkan pengeluaran insulin di dalam tubuh badan.





3. Merawat Sembelit

Anda tentu sentiasa berasa stress apabila perlu duduk lama di dalam tandas kerana masalah sembelit. Sembelit mampu membuat wajah anda kelihatan kusam dan menjadi punca stress kerana pengumpulan toksin berlebihan didalam badan.

Tahukah anda bahawa bawang merah adalah penawar yang mujarab di mana ia juga mengandungi serat yang amat membantu dalam menyingkirkan toksin daripada badan dan menyembuhkan sembelit.


4. Mengubati sakit tekak

Mungkin anda tidak tahu bahawa bawang dahulunya kerap digunakan oleh nenek moyang kita dalam penghasilan ubat tradisional untuk merawat selesema dan sakit tekak.

Ia bukan sahaja sangat berkesan, malahan murah dan mudah didapati di mana-mana.


5. Menghentikan pendarahan hidung

Pernahkan anda mengalami hidung berdarah secara tiba-tiba sehingga membuatkan anda panik lebih-lebih lagi ketika cuaca panas? Usah risau, kerana dengan hanya menghidu bau bawang merah, ia mampu membantu menghentikan pendarahan hidung anda.





6. Melindungi Hati

Bawang juga dikatakan sangat membantu mengawal tekanan darah dan menstabilkan tekanan darah disamping melindungi tubuh daripada penyakit koronari.


7. Mengawal Tahap Kolesterol

Menurut Zhen Yu Chen dari Universiti Cina Hong Kong, dengan memakan bawang mentah boleh membantu dalam mengawal paras kolesterol dalam darah sekaligus mengurangkan risiko serangan jantung.

Untuk mendapatkan badan yang sihat, tidak perlu dengan memakan supplemen yang belum tentu terbukti keberkesanannya, tetapi amalan gaya hidup sihat dan mengamalkan makanan seimbang serta memakan makanan dari sumber alami seperti bawang merah yang sudah terbukti khasiatnya.

Bukan sahaja anda dapat menyelamatkan poket anda, tetapi anda bebas dari kesan sampingan bahan-bahan kimia dari lambakan produk yang siap diproses yang belum tentu selamat untuk anda.— EdisiRakyat.com, 8 Oktober 2017

Post a Comment

Previous Post Next Post