Ketahui keburukan makan ayam daging

AYAM daging yang kita beli di pasar bukan lagi ayam yang sebenarnya. Ia adalah sejenis modifikasi bahan makanan. Ayam-ayam moden hari ini kelihatan semuanya memakai baju yang sama.

Dalam artikel kali ini kita akan membincangkan tentang keburukan makan ayam daging yang dijual secara meluas di pasaran hari ini.

Kesemua ayam daging didudukkan di dalam bilik yang sempit dan diberi makan mengikut peraturan. Ayam-ayam ini juga diberi pelbagai jenis pil dan hormon gemuk agar ianya 'kelihatan' subur, gebu dan menarik apabila telah disembelih untuk dijual di pasar.

Ayam-ayam ini juga tidak pernah mengotorkan kaki mencakar tanah untuk mencari cacing. Badan ayam-ayam ini tidak pernah dimamah cahaya matahari.



Bayangkan dalam masa 40 hari sahaja, dari sebiji telur yang menetas dengan kuasa elektrik seekor ayam Siap sedia untuk dihidangkan di atas meja makan.



Ramai penternak ayam masih menggunakan sejenis antibiotik yang mempunyai kesan karsinogenik (penyebab barah) dan boleh merosakkan sistem saraf pusat.

Nitrofuran, satu kelas drug yang amat toksik digunakan untuk mengawal penyakit yang menyerang ayam ternakan.

Seorang doktor haiwan pernah mendapati rintangan terhadap antibiotik tersebut telah wujud dalam sekumpulan ayam ternak yang dirawatnya.

Mereka yang kerap memakan daging ayam kini perlu lebih berhati-hati berikutan kadar hormon gemuk yang tinggi pada haiwan itu boleh mengakibatkan pelbagai komplikasi kesihatan.

Kekerapan memakan ayam khususnya daripada jenis 'ayam daging' boleh membawa kepada ketidakseimbangan hormon dalam tubuh. Dalam tempoh jangka masa panjang mereka yang kerap memakannya menghadapi risiko menghidap barah.

Secara umumnya, tubuh kita memang mempunyai sistem kawalan bahan-bahan asing. Namun ia hanya berfungsi untuk tindak balas jangka pendek sahaja dan tidak dapat menentukan apa yang akan berlaku selepas itu.

Begitu juga kulit ayam boleh mendatangkan kemudaratan kerana ia banyak terdedah kepada pelbagai bahan kimia yang beracun.

Pembesaran ayam daging yang bergantung kepada tindak balas hormon memudaratkan sistem pertahanan badan manusia yang memakannya.

Hormon yang terkumpul dalam badan manusia itu boleh menjadi punca kepada penyakit sekiranya sistem pertahanan badan gagal meneutralkannya dalam tempoh yang singkat.

Apabila bahan-bahan yang tidak biasa diproses ini gagal disintesis dan dipecahkan, ia boleh memberikan kesan apabila tua kelak.

Selain hormon, ayam daging juga mempunyai kadar kolestrol yang tinggi berbanding makanan lain dalam kumpulan makanan berprotein.

Tak ada ni ni meningkatkan lagi risiko didatangi penyakit penyakit seperti penyakit jantung, diabetis dan masalah kegemukan. — EdisiRakyat.com, 18 Oktober 2017

Rujukan —  Dr Muhammad Dhani, 57 PENYAKIT BERBAHAYA DAN RAWATANNYA secara kedoktoran dan Islam, Muka Surat 314.

Post a Comment

Previous Post Next Post