Ads Top

12 cara suri rumah boleh atasi stress selepas seharian melayan keluarga

MENJADI suri rumah tentu sekali menuntut anda melakukan kerja setiap hari tanpa cuti, dengan rutin seharian yang memenatkan melayan karenah keluarga, pasti  boleh mendatangkan stress. Justeru, anda perlu bijak mencari kaedah ataupun cara untuk atasi atau paling tidak mengurangkan stress.

Jika anda merasa penat atau tertekan, sebaiknya tinggalkan sahaja semua masalah. Paling tidak lakukan tugas anda seminima mungkin dan biarkan diri anda berehat sepuasnya.

Ini kerana berehat amatlah perlu agar anda dapat memulihkan tenaga anda dan merasa segar semula untuk menyambung tugasan harian anda yang memenatkan dan tidak ada noktah.

Di sini saya kongsikan 12 tips yang boleh anda cuba untuk mengatasi rasa tertekan sebagai suri rumah.

1. Bersenam dengan teratur

Bersenam pastinya memberi kebaikan kepada kesihatan tubuh. Dengan bersenam anda bukan sahaja dapat mengurangkan rasa tertekan, malah dapat meningkatkan stamina dan kesihatan tubuh anda.

Menurut hasil kajian, telah terbukti bahawa bersenam merupakan salah satu cara terbaik untuk mengurangkan stress.

Bersenam dapat memperbaiki aliran darah ke seluruh tubuh badan dan ke otak, menambah gelombang alfa pada otak yang berhubung dengan ketenangan, mengurangkan tekanan darah serta mengurangkan ketegangan otot.

bersenam


Bagi anda yang mempunyai masa yang terhad dan tidak boleh pergi jauh dari rumah, berjalan kaki adalah pilihan senaman yang baik yang dapat dilakukan ketika anda bersendirian mahupun bersama pasangan atau sambil menyorong kereta bayi.

Senaman ringan juga boleh dilakukan di mana sahaja baik di halaman rumah, taman atau sekitar tempat tinggal anda.

Anda juga boleh menyertai kelas senaman atau kelas Zumba untuk mendapatkan masa bersendirian dari riuh anak -anak dan memperolehi masa untuk diri anda sendiri untuk meredakan tekanan.


2. Mencipta rutin yang berbeza dan menyenangkan di rumah

Anda adalah orang yang bertanggungjawab untuk menghiburkan dan membahagiakan diri anda sendiri.

Wujudkan satu rutin harian yang anda rasakan istimewa dan mampu menggembirakan anda.

Contohnya, jika anda gemar dan akan berasa gembira jika bersolek, sediakan satu jam untuk diri anda sendiri bersolek dan kelihatan cantik agar anda dapat memberikan kegembiraan kepada diri anda.


3. Mendengar lagu kegemaran anda

Anda mampu elegakan ketegangan yang ada rasakan dengan mendengar muzik terutamanya lagu yang anda gemari.

Secara umumnya, pilihlah lagu yang sesuai dengan suasana hati anda dan perkara yang sedang anda alami agar menimbulkan rasa tenang dan bahagia.

Pada satu masa, anda perlu mendengar lagu yang tenang tetapi pada masa yang lain anda perlu mendengar lagu yang lebih keras supaya dapat membuat anda lebih bersemangat.

dengar muzik


Di samping itu, anda juga boleh ikut menyanyi atau menari agar dapat melegakan otot-otot tubuh badan anda yang keletihan sambil menghiburkan hati anda.

4. Membuat buku catatan atau diari

Menulis dari adalah satu perkara yang boleh melegakan hati anda yang kekusutan. Diari kadang-kala ibarat teman yang setia mendengar luahan hati anda dan penyimpan rahsia yang sejati.

Carilah tempat dan waktu yang tenang dan mulalah menulis. Jika perlu, kunci buku diari anda untuk menjaga rahsia agar anda dapat menyatakan perasaan anda sepenuhnya tanpa ragu-ragu.

Diari membantu anda dalam memproses pengalaman dalam kehidupan anda.

Belilah buku diari yang menarik dan anda sukai sehingga anda menulis dengan perasaan gembira.

Luahkan apa sahaja yang berlaku dalam kehidupan seharian anda. Curahkan segala perasaan, mimpi, rancangan masa depan dan apa sahaja pada buku yang anda gemari itu.

Biarlah ia menjadi teman anda walau dimana jua anda berada.


5. Menanam pokok/ berkebun dan berjemur di bawah sinaran matahari pagi

Ciptakan keseronokan dengan menanam pokok dan tanaman-tanaman hiasan dan lihatlah hasilnya.

Anda pasti akan rasa seronok dan teruja apabila melihat tanaman anda mengeluarkan hasil,berbuah dan berbunga dengan cantik.

tanam-pokok


Di samping itu jangan sia-siakan sinaran matahari pada waktu pagi. Sambil anda berkebun dan menjaga tanaman anda, sambil anda luangkan sedikit masa agar anda terkena sinaran matahari pagi.

Ia mengandungi vitamin D yang sangat baik untuk kecantikan kulit.


6. Cipta ruangan peribadi untuk bersendiri

Kerja di dalam rumah memang tidak akan habis. Oleh itu anda perlu pandai mencuri masa untuk memberi sedikit masa untuk diri anda sendiri.

Sisipkan sedikit masa untuk anda agar anda betul-betul dapat memusatkan perhatian hanya pada diri anda. Cari tempat di dalam rumah yang dapat anda gunakan untuk menyendiri.

Anda juga boleh meminta suami anda membawa anak anda bersiar-siar manakala anda tinggal di rumah dan bebas melakukan apa sahaja tanpa melakukan kerja rumah.

Nikmati masa sendirian anda sama anda dengan menonton filem romantik, tidur dan sebagainya.


7. Mengambil makanan yang berkhasiat

Makanan juga boleh mempengaruhi emosi kita. Makanan dengan tahap lemak rendah dan karbohidrat tinggi seperti roti, bertih jagung, biskut, donut serta kuih muih daripada tepung gandum dan bahan beras boleh merangsang unsur kimia dari otak kita yang membantu meredakan tekanan.

makanan berkhasiat


Makanan yang sihat merupakan salah satu cara asas untuk menjaga tubuh. Ibu yang sibuk sering lupa makan atau mengganti makan tengah hari ini dengan makanan berupa snek.

Surirumah harus mengelakkan pengambilan snek kerana makanan seperti ini mempunyai tahap lemak yang tinggi dan memerlukan tenaga yang banyak dari tubuh badan untuk mencernakannya.


8. Mencari hiburan di rumah

Memilih dan menonton filem komedi, bersantai dan bergurau senda bersama keluarga sehingga menimbulkan gelak tawa merupakan salah satu cara yang baik untuk mengatasi rasa tekanan.

Ketawa adalah ubat penenang yang mujarab dan boleh merangsang tubuh untuk menghasilkan hormon yang meredakan rasa tertekan.

Bahkan, hanya dengan memberikan senyuman meskipun anda sedang merasa tidak bahagia dapat menyebabkan unsur kimia dalam tubuh berubah lebih baik dan membantu mencipta suasana hati yang bahagia.


9. Tidur seketika di waktu siang

Tubuh badan anda memerlukan rehat walaupun seketika untuk mengecas kembali tenaga anda dan melegakan keletihan tubuh badan anda setelah melakukan kerja rumah.

tidur sekejap

Carilah tempat yang tenang dan  tidurlah seketika.

Biarkan diri anda betul-betul berasa selesa bahkan masa hanya 20 minit untuk tidur siang boleh menjadikan anda rasa segar kembali dan rasa lebih bersemangat sepanjang hari.


10. Meditasi

Meditasi terbukti mampu mengurangkan tekanan darah dan secara zahirnya membantu mengurangkan rasa tekanan anda.

Cara ini juga merupakan kaedah paling berkesan menenangkan diri agar dapat mengurangkan tekanan darah, melambatkan pernafasan, mengendurkan otot dan menyegarkan fikiran.


11. Meluangkan masa dengan sahabat

hangout

Carilah masa yang sesuai dan tepat untuk bertemu dengan teman-teman anda tanpa membawa anak dan suami.

Nikmati pertemuan anda, masa-masa bersama, bercerita tentang apa sahaja, dan kenanglah kembali saat-saat manis ketika membesar bersama-sama.

Wanita biasanya akan merasa selesa meluahkan perasaan dengan teman rapat dan merasa lebih lega apabila mendapat sokongan daripada teman-temannya.

Dalam perkara ini, sahabat bukan sahaja untuk berkongsi kegembiraan dan kejayaan, malahan juga kesedihan dan setiap saat dalam kehidupan seharian.


12. Jangan abaikan hubungan intim

Dalam rumah tangga, hubungan intim suami isteri adalah sesuatu yang sangat penting.

Walaupun anda suri rumah yang kerap keletihan, jangan menolak melakukan hubungan intim dengan suami anda.

Hubungan intim juga adalah satu cara untuk meredakan tekanan dan menjadikan diri anda lebih relaks.

Di samping itu, urutan dan sentuhan ketika melakukan hubungan intim dapat mengeratkan hubungan anda dan suami anda.

Ketika anda melakukan hubungan intim, tubuh badan anda akan bertindakbalas untuk menghasilkan hormon yang dapat meredakan tekanan dan stress.

Cubalah beberapa tips di atas dan lihatlah perubahannya ke atas diri anda. Pasti hidup anda sebagai suri rumah akan terasa lebih indah.— EdisiRakyat.com, 5 November 2017

No comments:

Powered by Blogger.